Parametry strategii marżowej – dodatkowe informacje



Dane, które uzupełniamy w pierwszej zakładce kreatora nowej strategii marżowej, mają wpływ na wyliczanie cen detalicznych towarów podczas ich przyjęcia na magazyn. Poniżej przestawione zostały dodatkowe informacje, dotyczące poszczególnych opcji. 


Rys. 1. Parametry strategii marżowej


1. Sposób obliczania marży:

  • Od ceny detalicznej – cena detaliczna wyliczana jest ze wzoru: Cena detaliczna = [Cena zakupu / (1-MARŻA%)]+ VAT
  • Od ceny zakupu (narzut) – cena detaliczna wyliczana jest ze wzoru: Cena detaliczna = [Cena zakupu * (1+MARŻA%)]+ VAT

2. Sposób zaokrąglania ceny z rozwijanej listy można wybrać sposób zaokrąglania cen wyliczonych na podstawie strategii marżowych. Użytkownik ma wyboru gotowe wzorce zaokrąglania oraz możliwość wybrania tabeli zaokrągleń. Tabela zaokrągleń pozwala określić do jakich końcówek mają być zaokrąglane ceny w wybranych przedziałach cen detalicznych. 

UWAGA! Zaokrąglenie do 0,99 zł (do najbliższej wartości) nie zadziała przy cenie detalicznej niższej od 0,49 zł w przypadku zastosowania sposobu zaokrąglania cen z gotowego wzorca zaokrągleń. Zaokrąglenie to zadziała prawidłowo tylko w przypadku zastosowania tabeli zaokrągleń (z zastosowaniem reguły najbliższa wyższa). 

3. Priorytet ceny:

    • Brak
    • Z karty towaru – zaznaczenie opcji powoduje, że cena z karty towaru ma wyższy priorytet niż cena wyliczona na podstawie strategii marżowej. Polityka marżowa zostanie zastosowana, gdy cena na karcie towaru nie będzie określona.
    • Z ostatniej dostawy – zaznaczenie opcji powoduje, że podczas stosowania polityki marżowej w aptece, wyższy priorytet będzie miała ostatnia cena detaliczna. Jeśli cena z ostatniej dostawy będzie wyższa niż cena wyliczona na podstawie strategii marżowej, to zastosowana zostanie cena z ostatniej dostawy. 

4. Procent rabatu hurtowni – jeżeli zastosowano rabat hurtowni na cenie zakupu, to za pomocą opcji można określić jaka część rabatu hurtowni pozostanie w aptece, a jaka zostanie przekazana pacjentowi:

    • dla apteki – procent rabatu hurtowni przekazywany dla apteki (procent rabatu hurtowni dla leków zwykłych), pozostała część rabatu zostaje przekazana dla pacjenta w formie obniżenia ceny towaru;
    • dla pacjenta – procent rabatu hurtowni przekazywany dla pacjenta (procent rabatu hurtowni dla leków zwykłych), pozostała część rabatu pozostaje dla apteki. 

Limit, do którego rabat hurtowni dzielony jest pomiędzy aptekę i pacjenta – za pomocą opcji można wyznaczyć granicę, do której będzie obowiązywał podział rabatu hurtowni pomiędzy aptekę a pacjenta. Powyżej ustalonej wartości limitu rabat hurtowni pozostanie w aptece. Limit jest uwzględniany tylko wtedy, gdy jego wartość jest mniejsza niż wyliczony rabat dla pacjenta (wartość obliczona na podstawie rabatu przyznanego przez hurtownie oraz procentu rabatu przekazywanego dla pacjenta). Limit jest uwzględniany tylko wtedy, gdy jest mniejszy niż procent rabatu hurtowni przekazywany dla pacjenta. Przykładowo:


  • Cena zakupu towaru: 100 zł
  • Rabat hurtowni na fakturze: 70%
  • Procent rabatu przekazywany dla apteki: 20%
  • Procent rabatu przekazywany dla pacjenta: 80%
  • Limit: 40%


Procent rabatu hurtowni przekazywany dla pacjenta: 80% z 70% to 56%

56%>40% – limit jest mniejszy od obliczonej wartości, zatem wartość rabatu dla pacjenta zostanie obliczona na podstawie limitu. 


UWAGA! Parametry: sposób obliczania marży, sposób zaokrąglania cen, procent rabatu dla apteki i dla pacjenta oraz limit mają zastosowanie dla warunków: SPM, DMR, STM i SRM.