Strona Upusty producentów wyświetlana jest po wejściu do modułu Zarządzanie dostawami > Upusty producentów:


Rys. 1. Upusty


Upusty są uwzględniane podczas generowania propozycji zamówień i są doliczane do cen z ofert, ale tylko wówczas, gdy dana oferta jest ofertą ogólną (nie zawiera zdefiniowanego rabatu dla apteki). W przypadku ofert indywidualnych (zawierających rabat dla apteki) dodatkowe rabaty nie są naliczane podczas generowania zamówienia. Aktualnie oferty utworzone ręcznie lub z pliku CSV są uwzględniane w systemie KS-OmniPharm jako oferty indywidualne. W przypadku ofert pobieranych z EWD hurtownia wskazuje na dokumencie czy dana oferta jest indywidualna czy ogólna


Przed rozpoczęciem pracy z upustami należy w ustawieniach określić czy zarządzanie centralnym upustem na towar w punktach sprzedaży ma odbywać się po stronie KS-OmniPharm (funkcja Ustawienia jest dostępna dla użytkowników posiadających usługę "Strategie marżowe"):


Rys. 2. Ustawienia


Gdy pole przedstawione na poniższym rysunku jest zaznaczone, to zarządzanie odbywa się po stronie KS-OmniPharm – wówczas wraz z aktywacją/dezaktywacją upustu zmiany zostają wysyłane do wszystkich aktywnych aptek w sieci:


UWAGA! Upusty zostaną zapisane w punktach sprzedaży (system KS-AOW), które są zaktualizowane do wersji 2023.2.0.0.


Rys. 3. Ustawienia sieci dla upustów, zarządzanie centralnym upustem po stronie KS-OmniPharm


Gdy pole jest odznaczone (rys. poniżej), to zarządzanie odbywa się po stronie systemu KS-ZSA. Wówczas aktywacja upustu po stronie KS-OmniPharm nie skutkuje wysyłką do aptek.


Rys. 4. Ustawienia sieci dla upustów, zarządzanie centralnym upustem po stronie KS-ZSA


Gdy zarządzanie upustami odbywa się po stronie KS-ZSA (opcja na rys. 4 jest odznaczona), to podczas aktywacji upustu w KS-OmniPharm (po wybraniu przycisku Aktywuj) wyświetlany jest komunikat systemowy z pytaniem czy włączyć zarządzanie upustem centralnym po stronie KS-OmniPharm i wysłać upust do aptek (rys. poniżej). Wybranie Tak powoduje wysłanie upustu do wszystkich aktywnych aptek oraz zmianę ustawień (ustawione zostanie zarządzanie centralnymi upustami po stronie KS-OmniPharm (ustawienia można w każdej chwili edytować), rys. 3). Wybranie przycisku Nie skutkuje aktywacją upustu po stronie KS-OmniPharm, jednak zmiany nie zostaną wysyłane do aptek, ustawienia dotyczące zarządzania centralnym upustem również nie zostaną zmienione. 


Rys. 5. Pytanie systemowe dotyczące wysyłki upustu do aptek


W przypadku, gdy upust nie został wysłany do aptek, lecz użytkownik zmienił zdanie i postanowił go opublikować w punktach sprzedaży, należy wykonać następujące kroki:

1. Włączyć zarządzanie centralnym upustem po stronie KS-OmniPharm (zaznaczyć opcję Zarządzanie centralnym upustem na towar w punkcie sprzedaży z systemu KS-OmniPharm w ustawieniach, rys. 3).

2. Zapisać zmiany za pomocą przycisku Zapisz

3. Przejść do upustu, który ma zostać opublikowany w aptekach, kliknąć w menu podręczne i wybrać opcję Wyślij


Rys. 6. Możliwość wysłania upustu do aptek po wcześniejszej zmianie ustawień (zmiana ustawień na zarządzanie po stronie KS-OmniPharm)


Status publikacji w poszczególnych punktach sprzedaży można sprawdzić rozwijając upust do poziomu szczegółów:


Rys. 7. Szczegóły publikacji upustu w punktach sprzedaży


Po rozwinięciu upustów do poziomu szczegółów, należy zwrócić szczególną uwagę na kolumnę Status w punkcie sprzedaży w zakładce Punkty sprzedaży. W przypadku wystąpienia błędu zgłoszonego z aptek (ikona ) lub statusu oczekującego (ikona ) można ponownie wysłać upust za pomocą opcji Wyślij ponownie. Po wybraniu opcji upust zostanie wysłany do wszystkich oczekujących punktów sprzedaży oraz do aptek, które zgłosiły błąd. Funkcja jest dostępna z poziomu menu podręcznego dla upustów Aktywnych oraz Zakończonych, które zostały wysłane do aptek (rys. poniżej). 


Rys. 8. Możliwość ponownej wysyłki do aptek o statusie oczekującym lub błędnym


Lista upustów podzielona jest na następujące kolumny:

  • Nazwa – nazwa definicji upustu,
  • Data ważności od – data, od kiedy obowiązuje upust,
  • Data ważności do – data, do kiedy obowiązuje upust,
  • Status – ikona informuje o statusie aktywacji upustu:
    • Nieopublikowany – upust nie został aktywowany. 
    • Aktywne – upust został aktywowany.
    • Zakończony – termin ważności upustu minął lub został ręcznie zakończony.


Obok statusu aktywacji znajduje się ikona informująca o statusie publikacji w aptece (upust można wysłać do aktywnych aptek pod warunkiem, że sieć posiada dostęp do strategii marżowych):

    • – istnieją punkty sprzedaży, które oczekują na odebranie upustu (można zweryfikować apteki oczekujące na odebranie upustu, wystarczy rozwinąć dany upust do poziomu szczegółów, rys. 7).
    • – punkt sprzedaży potwierdził odebranie upustu.
    • – przynajmniej jeden z punktów sprzedaży zgłosił błąd (można zweryfikować apteki, które zgłosiły błąd, wystarczy rozwinąć dany upust do poziomu szczegółów, rys. 7).
  • Utworzono przez – nazwa użytkownika, który stworzył definicję upustu oraz data utworzenia.


Dostępne akcje:

  • Nowy - kreator tworzenia nowego upustu.
  • Nowy na podstawie wybranego – utworzenie nowego upustu na podstawie już istniejącego, zawierającego pozycje (towary). Opcja jest aktywna po wcześniejszym zaznaczeniu upustu, który ma zostać skopiowany. 
  • Edytuj - możliwość edycji nieopublikowanego upustu.
  • Usuń – możliwość usunięcia nieopublikowanego upustu.
  • Aktywuj – możliwość aktywacji nieopublikowanego upustu (który zawiera towary). Jeżeli sieć posiada aktywną usługę "Strategie marżowe" oraz ustawione zarządzanie upustami na towar po stronie KS-OmniPharm (opcja zaprezentowana na rys. 3), to aktywacja skutkuje jednoczesną wysyłką upustów do wszystkich aktywnych aptek. Jeżeli opcja w ustawieniach jest odznaczona (rys. 4), to podczas aktywacji upustu system zapyta czy włączyć zarządzanie po stronie KS-OmniPharm i wysłać upust (rys. 5). Upusty zostaną zapisane w punktach sprzedaży (system KS-AOW), które są zaktualizowane do wersji 2023.2.0.0.
  • Zakończ – możliwość zakończenia aktywnego upustu. Jeżeli upust został wysłany do aptek, to zakończenie również zostanie do nich przesłane (do aktywnych punktów sprzedaży). Lista aptek, do których wysłano upust można przejrzeć rozwijając upust do poziomu szczegółów za pomocą przycisku
  • Ustawienia – możliwość określenia czy zarządzanie centralnym upustem na towar w punkcie sprzedaży ma odbywać się z poziomu systemu KS-OmniPharm (opcja dostępna dla użytkowników posiadających aktywną usługę "Strategie marżowe"). Gdy opcja Zarządzanie centralnym upustem na towar w punkcie sprzedaży z systemu KS-OmniPharm jest zaznaczona, to zarządzanie odbywa się po stronie KS-OmniPharm (rys. 3). Gdy opcja jest odznaczona (rys. 4), to zarządzanie odbywa się po stronie systemu KS-ZSA. Wówczas aktywacja upustu po stronie KS-OmniPharm nie skutkuje wysyłką do aptek.


Warto wiedzieć:

  • Listę upustów można sortować (sortowanie) według każdej z kolumn.
  • Po wybraniu przycisku Pokaż filtry wyświetlone zostaną opcje umożliwiające filtrowanie listy upustów według np. nazwy czy statusu. Status, który jest podświetlony szarym tłem, jest aktualnie aktywny (aby go dezaktywować, wystarczy na niego kliknąć). 


Rys. 9. Dostępne filtry


Dodatkowe informacje: