6.3. Weryfikacja w aptece

Parent Previous Next

Weryfikacja odbiorcy w systemie KS-AOW działa automatycznie podczas wystawiania faktury przez farmaceutę (moduł APW11) na podstawie numeru NIP. Weryfikacja następuje po wybraniu jednego z przycisków: [F10] Drukuj, [F11] Nie drukuj, [F12] Dla opieki, [Ctrl+F10] Opcje, [Ctrl+F11] Wyślij (rys. poniżej). Ponieważ w KS-AOW wskazanie płatnika i odbiorcy na FV w ogólnym przypadku nie jest obowiązkowe (wtedy nabywca jest jednocześnie płatnikiem/odbiorcą), NIP jest weryfikowany według następującej kolejności: Nabywca, Płatnik, Odbiorca.


Rys. 1. Przyciski, po wybraniu których następuje weryfikacja odbiorcy po stronie KS-AOW


Jeżeli weryfikacja będzie pozytywna (dany odbiorca nie znajduje się na liście płatników, odbiorców blokowanych), farmaceuta będzie mógł wydrukować fakturę i sfinalizować sprzedaż (nie pojawi się żaden komunikat). Jeżeli weryfikacja będzie negatywna (dany odbiorca znajduje się na liście płatników blokowanych), to wyświetlona zostanie blokada (informująca o konieczności wstrzymania wystawiania dokumentu sprzedaży wraz z powodem odmowy) lub blokada z możliwością jej pominięcia – w zależności od ustawienia opcji Pozwól farmaceucie pominąć blokadę w przypadku odmowy (parametrem można sterować centralnie z poziomu modułu Weryfikacja odbiorcy > Ustawienia). Przykładowe komunikaty:


Rys. 2. Odmowa, blokada wystawiania dokumentu sprzedaży


Rys. 3. Odmowa, blokada wystawiania dokumentu sprzedaży z możliwością pominięcia



W przypadku, gdy zablokowane są tylko określone typy płatności danego odbiorcy, to farmaceuta również otrzyma odpowiedni komunikat.


Rys. 4. Odmowa, blokada nałożona na odroczoną formę płatności


Rys. 5. Odmowa, blokada z możliwością pominięcia nałożona na odroczoną formę płatności



Z poziomu systemu KS-OmniPharm można określić maksymalny czas oczekiwania na odpowiedź usługi Weryfikacja odbiorcy w aptece. W tym celu należy wybrać moduł Zarządzanie aptekami > Sterowanie opcjami aptek (jeżeli opcja ma zostać skonfigurowana dla wybranych aptek należących do sieci) lub Zarządzanie aptekami > Domyślne opcje aptek (jeżeli ustawienia mają być jednakowe dla wszystkich aptek należących do sieci).


Przykład skonfigurowania opcji dla wybranych aptek:

1. Należy z poziomu modułu Zarządzanie aptekami > Sterowanie opcjami aptek wybrać kolejno: APW11 – Sprzedaż > 2. Ustawienia > 149. Usługa „Weryfikacja odbiorcy”: Czas oczekiwania na odpowiedź serwera (w sekundach).

2. Po kliknięciu w domyślnie ustawiony czas (30 sekund) wyświetlone zostanie okno edycyjne, w którym należy wpisać pożądany czas oczekiwania i zapisać zmiany:


Rys. 6. Zmiana ustawień opcji


3. Następnie należy wskazać apteki, do których zmiana ustawień opcji ma zostać wysłana – przycisk Wybierz punkty sprzedaży. Przy wybranych aptekach należy zaznaczyć pole wyboru i kliknąć Zapisz:


Rys. 7. Wskazanie aptek, do których zmiana ustawień zostanie wysłana


4. Z poziomu okna Sterowanie opcjami aptek również należy kliknąć Zapisz. Po wykonaniu czynności zmiany zostaną wprowadzone we wskazanych punktach sprzedaży.


Rys. 8. Wysłanie zmian do aptek


4. W Historii ustawień opcji (przycisk w prawym górnym rogu okna) można sprawdzić status publikacji zmian w punktach sprzedaży (rys. poniżej). W tym miejscu będą widoczne szczegóły dotyczące zmian wysłanych do aptek (opcja, której dotyczy zmiana, punkty sprzedaży, zmieniana wartość oraz data i użytkownik, którzy dokonali modyfikacji), np.:


Rys. 9. Status publikacji zmian w aptekach