Top 3000 wystarczalność zapasu pogrupowana po aptekach jest to raport poziomu PREMIUM wskaźnika KPI Zapas magazynowy w dniach, za pomocą którego otrzymujemy listę maksymalnie 3000 towarów z wystarczalnością zapasu w dniach w wybranym okresie (domyślne ustawienie to ostatnie 30 dni, okres analizy można zmienić w filtrach (filtrowanie)), pogrupowaną według punktów sprzedaży (aptek). Raport przedstawia wynik wyliczenia liczby dni per towar, który wskazuje okres wystarczalności zapasu danego produktu. Wyliczenie wystarczalności zapasu następuje w oparciu o poziom sprzedaży wskazany w okresie analizy, czyli w przypadku ustawień domyślnych jest to bieżący okres sprzedaży tj. ostatnie 30 dni.

Rys. 1. Raport TOP 3000 wystarczalność zapasu pogrupowana po aptekach, poziomu PREMIUM
Po wyświetleniu raportu widoczna jest lista aptek należących do sieci. Każdą pozycję można rozwinąć do poziomu szczegółów (listy towarów), klikając w ikonę
. Jako wynik wyświetlona zostanie lista produktów w danej aptece posortowana według najwyższej wystarczalności zapasu (kolumna Zapas w dniach wg wartości, stosunek wartości zapasu magazynowego do średniej dziennej wartości sprzedaży rzeczywistej w wybranym okresie analizy jako wystarczalność zapasu przeliczona na ilość dni).

Rys. 2. Raport TOP 3000 wystarczalność zapasu pogrupowana po aptekach (według najwyższej wystarczalności) rozwinięcie punktu sprzedaży (lista aptek) do szczegółów – lista towarowa
Na podstawie danych zawartych w raporcie użytkownik może podjąć dalsze działania z udziałem wybranych towarów, np. nałożyć blokadę na zamawianie wybranych produktów, wykonać przecenę, rozważyć wykonanie reklamacji/zwrotu, przesunięcie MM lub wyeksportować listę towarów do pliku CSV. Lista akcji możliwych do wykonania jest widoczna po kliknięciu w przycisk Utwórz akcję. Zdefiniowanie akcji biznesowej wymaga wcześniejszego zaznaczenia wybranych towarów (nie dotyczy eksportu do pliku csv).
Po rozwinięciu punktu sprzedaży do poziomu listy towarów widoczne są dane podzielone na kolumny:
- Nazwa towaru – obok nazw towarów mogą pojawiać się ikony, których znaczenie można odczytać kierując ikonę na dany symbol.
– towar zalega w magazynie powyżej 6 miesięcy (dane aktualne na dzień wstecz wybranego okresu analizy). Należy pamiętać, że niekoniecznie cały zapas towaru musi być „zalegaczem”, może to być jedynie jego część. Po skierowaniu kursora na ikonę wyświetlona zostanie ilość zalegająca.
– nowość, towar, który po raz pierwszy został wprowadzony do obrotu towarowego (został kupiony) w ciągu ostatnich 90 dni (licząc od daty wykonania analizy).
– karta ukryta w centralnej kartotece towarowej oraz we wszystkich powiązanych kartotekach lokalnych wybranych punktów sprzedaży (aptek).
– karta ukryta w centralnej kartotece towarowej, ale widoczna w niektórych powiązanych kartotekach lokalnych wybranych punktów sprzedaży (aptek).
– karta widoczna w centralnej kartotece towarowej, ale ukryta w niektórych powiązanych kartotekach lokalnych wybranych punków sprzedaży (aptek).
- ID towaru – numer identyfikacyjny towaru (CKT lub BLOZ – w zależności od trybu pracy kartoteki).
- Producent – producent / podmiot odpowiedzialny / dystrybutor.
- Zapas w dniach wg wartości – stosunek wartości zapasu magazynowego do średniej dziennej wartości sprzedaży rzeczywistej w wybranym okresie analizy jako wystarczalność zapasu przeliczona na ilość dni.
- Zapas w dniach wg ilości – stosunek ilości zapasu magazynowego do średniej dziennej ilości sprzedaży rzeczywistej w wybranym okresie analizy jako wystarczalność zapasu przeliczona na ilość dni.
- Wartość zapasu – wartość zapasu magazynowego (w cenach zakupu netto, dane na ostatni dzień wybranego okresu analizy).
- Stan magazynu – stan zapasu magazynowego, dane aktualne na ostatni dzień wybranego okresu analizy (jednostki miary np. sztuki).
UWAGA!
- Jeżeli stan magazynowy w analizowanym okresie wykazuje wartość ujemną, może to oznaczać, że dokumenty synchronizujące magazyn zostały wygenerowane z opóźnieniem (po kilku dniach), przez co zostały dołączone do kolejnego okresu analizy (jest to szczególnie istotne na przełomie miesiąca). W systemie KS-OmniPharm można sprawdzić, które punkty sprzedaży nie przekazują danych dotyczących stanów magazynowych: Raport jakości danych (Analityka > Jakość danych > zakładka „Stany magazynowe”).
- Jeżeli stan magazynu wskazuje wartość „0”, to warto zweryfikować wartość zapasu. Gdy wartość zapasu jest większa od „0”, należy skierować kursor na wartość wskazującą stan magazynu i sprawdzić poziom zaokrąglenia, np.:

Rys. 3. Wartość magazynu wskazuje wartość większą od zera, stan magazynu został zaokrąglony (informacja widoczna po skierowaniu kursora na wartość w kolumnie „Stan magazynu”)
- Towary w drodze – suma towarów z zamówień będących w trakcie realizacji (wysłane, lecz niezrealizowane) z okresu wskazanego w domyślnym wzorcu zamówienia (przykładowo: jeżeli we wzorcu (Wzorce) wprowadzony jest termin 3 dni, to do wyliczenia „towarów w drodze” w KPI uwzględnione zostaną zamówienia w trakcie realizacji z ostatnich 3 dni) oraz z przesunięć MM spoza zamówień. Ustawienia domyślnego wzorca zamówienia można sprawdzić oraz edytować z poziomu modułu Zamówienia >
> Wzorce (wzorzec domyślny oznaczony będzie ikoną
). Dane w kolumnie Towary w drodze są aktualne na dzień dzisiejszy! Jeżeli dla danego towaru wyliczono towary w drodze, to po skierowaniu kursora na ikonę
wyświetlone zostaną ilości z zamówień oraz z MM spoza zamówień (jeżeli występują), np.:

Rys. 8. Ilości z zamówień będących w trakcie realizacji, wyodrębnione ilości z zamówień oraz z MM spoza zamówień
Liczba towarów w drodze będzie się zmieniać po realizacji zamówienia, czyli po wprowadzeniu towarów na stan w aptece. Należy pamiętać, że termin wskazany we wzorcu domyślnym zamówienia (rys. poniżej) będzie zawsze taki sam dla raportów KPI. W zależności od tego czy zamówienie zostało zrealizowane (całościowo lub częściowo), towar został wprowadzony na stan w aptece, zmianie ulegnie liczba wyświetlanej sumy towarów w drodze.

Rys. 9. Edycja domyślnego wzorca, możliwość sprawdzenia oraz edycji ustawień dotyczących towarów w drodze
- Marża (%) – różnica wartości sprzedaży netto i wartości zakupu netto dzielona przez wartość sprzedaży netto w wybranym okresie analizy.
- Marża (wartość) – różnica wartości sprzedaży netto i wartości zakupu netto stanowi podstawę wyliczenia wartości marży (dane wyliczane dla wybranego okresu analizy).
- Wartość sprzedaży brutto – wartość sprzedaży danego towaru wyliczona według cen zakupu brutto (w wybranym okresie analizy).
- Wartość sprzedaży netto – wartość sprzedaży danego towaru wyliczona według cen zakupu netto (w wybranym okresie analizy).
- Ilość sprzedana (szt.) – ilość sprzedanych towarów w wybranym okresie analizy.
- Średnia dzienna sprzedaż (szt.) – liczba sprzedanych sztuk towaru podzielona przez liczbę dni we wskazanym okresie analizy.
UWAGA! W kolumnach dotyczących marży, wartości sprzedaży oraz ilości sprzedanej mogą pojawić się następujące oznaczenia:
- "-" znak informuje, że dany towar nie brał udziału w sprzedaży,
- wartości 0 lub 0,00 to informacja, że dany produkt nie brał udziału w sprzedaży w danym miesiącu.
- Ostatnia data dostawy – data wprowadzenia towarów na stan w aptece (wg faktur zakupowych), nie uwzględnia przesunięć międzymagazynowych (MM). Dane na dzień poprzedni, niezależnie od wybranego okresu analizy.
- Ostatnia data sprzedaży – ostatnia data sprzedaży w aptece, dane na dzień poprzedni niezależnie od wybranego okresu analizy.
UWAGA! Dolny pasek umożliwia przewijanie widoku raportu, dzięki temu można odczytać dane w ostatnich kolumnach raportu, np.:

Rys. 6. Pasek umożliwiający przeglądanie wszystkich kolumn raportu
Dodatkowe informacje:
- Za pomocą dostępnych filtrów można szybko i sprawnie zawęzić wyniki raportu zgodnie z potrzebami, np. do wybranego producenta, punktów sprzedaży czy do wybranej kategorii produktów (filtry są widoczne po wybraniu przycisku Pokaż filtry). Dane można zwęzić także do własnego zestawu towarów, grupy towarów wybierając wcześniej przygotowaną grupę lub wczytując plik CSV.
- Dane w raportach KPI Premium można filtrować za pomocą zapisanych wcześniej ustawień filtrowania w panelu bocznym KPI (funkcjonalność może być pomocna w przypadku potrzeby cyklicznego sprawdzania danych dla konkretnego producenta, np. raz w miesiącu). Wystarczy wskazać zapisany wcześniej filtr, a zostanie on automatycznie uwzględniony w danym raporcie. Lista filtrów jest wyświetlana po kliknięciu w ikonę
dostępną w prawej górnej części okna. Więcej informacji o filtrowaniu można uzyskać w poniższych rozdziałach:
- Za pomocą pola wyboru znajdującego się obok nazwy punktu sprzedaży, można zaznaczyć wszystkie pozycje z danej apteki, które zostały uwzględnione w raporcie. Dodatkowo użytkownik otrzymuje informacje o liczbie zaznaczonych produktów. Przykładowo: lista towarów wpisujących się w dany raport i znajdujących się w wybranej aptece wynosi 30 pozycji (informacja ta jest widoczna w dolnej części raportu oraz po zaznaczeniu pola wyboru przy nazwie danej apteki, rys. poniżej).

Rys. 7. Liczba zaznaczonych pozycji z wybranej apteki, wpisujących się w raport TOP 3000 zapas w dniach per apteka
UWAGA! Przy użyciu opcji zaznacz wszystko zaznaczone zostaną wszystkie towary, jednak towary ukryte lub z nieaktywnych punktów sprzedaży zostaną uwzględnione tylko w eksporcie do pliku. W przypadku tworzenia akcji biznesowej zostaną pominięte.
- Widok raportu można dostosować do własnych potrzeb, np. ukrywając wybrane kolumny, które aktualnie nie są wymagane do pracy. W tym celu wystarczy kliknąć w ikonę wskazaną na rysunku poniżej i odznaczyć wybrane kolumny w wyświetlonym oknie (odznaczenie pola przy nazwie kolumny skutkuje jej automatycznym ukryciem). Za pomocą ikony
można przypiąć wyświetlone okno ustawień do widoku głównego raportu, natomiast klikniecie w ikonę
skutkuje zamknięciem okna.

Rys. 8. Ustawienia kolumn
UWAGA!
- Wprowadzone zmiany zostaną automatycznie zapisane, co oznacza, że przy następnym logowaniu do danego raportu widoczne/ukryte będą kolumny wskazane przez użytkownika podczas poprzedniego korzystania z danego raportu KPI.
- W przypadku eksportowania danych do pliku CSV uwzględniane są wyłącznie kolumny widoczne w raporcie.