Wskaźnik Dostępność towarów prezentuje zestawienie liczby towarów (kart towarowych) / pozycji asortymentowych z zapasem, których wystarczalność zapasu spełnia zapotrzebowanie na minimum 1 dzień (i więcej) względem potencjalnej sprzedaży wskazanej w okresie analizy. Potencjał sprzedaży to przyjęcie założenia, że sprzedaż będzie analogiczna jak we wskazanym okresie analizy, domyślne systemowe ustawienie filtra wskazujące potencjał sprzedaży to ostatnie 30 dni.

Rys. 1. KPI BASIC Dostępność towarów na min. jeden dzień sprzedaży (i więcej), widok główny, Total sieć
Odczytanie wyniku głównego wskaźnika KPI Dostępność towarów na minimum jeden dzień sprzedaży:

91% pozycji towarowych (1 kartoteka towarowa = 1 pozycja asortymentowa) znajdujących się w magazynie posiada zapas, którego wystarczalność zapasu (liczba pozycji asortymentowych) względem zakładanej potencjalnej sprzedaży zapewnia dostępność towarów na minimum 1 dzień sprzedaży (średnia dzienna sprzedaż).
Po wybraniu przycisku Szczegóły z poziomu wskaźnika (rys. 1) wyświetlony zostanie raport poziomu Basic, czyli per apteka:

Rys. 2. KPI BASIC, Dostępność towarów, raport szczegółowy
Raport składa się z następujących kolumn:
- Apteka – punkty sprzedaży.
- Wartość sprzedaży wg cen zakupu netto – suma wartości sprzedaży wg cen zakupu netto suma (w wybranym okresie analizy).
- Liczba pozycji asortymentowych ze sprzedażą – liczba produktów sprzedawanych w wybranym okresie analizy.
- Liczba pozycji asortymentowych bez sprzedaży z zapasem – liczba pozycji asortymentowych z zapasem, niebiorących udziału w sprzedaży w wybranym okresie analizy (pozycje towarowe, które posiadały zapas w okresie analizy i mogły uczestniczyć w sprzedaży).
- Liczba pozycji asortymentowych – liczba kartotek towarowych (pozycji asortymentowych) z zapasem z CKT/BLOZ (1 kartoteka towarowa = 1 pozycja asortymentowa). Jest to liczba kartotek towarowych, które w wybranym okresie analizy posiadały zapas (jest to suma dwóch wcześniejszych kolumn niniejszego raportu: Liczba pozycji asortymentowych ze sprzedażą i bez sprzedaży z zapasem).
- Asortyment dostępny – liczba kartotek towarowych z zapasem z CKT/BLOZ, dla których wystarczalność zapasu w dniach jest większa niż zapotrzebowanie na 1 dzień potencjalnej sprzedaży (założenie sprzedaży analogicznej jak we wskazanym okresie analizy).
- % udział dostępności – procentowy udział kartotek towarowych z zapasem z BLOZ/CKT, których wystarczalność zapasu w dniach jest większa niż zapotrzebowanie na 1 dzień potencjalnej sprzedaży (założenie sprzedaży analogicznej jak we wskazanym okresie analizy) wobec wszystkich kartotek towarowych (pozycji asortymentowych) z zapasem.
Informacje, które można uzyskać z raportu:
- jaka jest ilość kart towarowych z zapasem w magazynie w skali całej sieci oraz dla każdej apteki z osobna – kolumna Liczba pozycji asortymentowych (przy odpowiedniej pielęgnacji stanu, liczba kart stanowi o różnorodności asortymentu „portfolio towarowe”),
- jaki jest procentowy udział kart towarowych z wysoką/niską dostępnością zapasu na min. jeden dzień potencjalnej sprzedaży i więcej (kolumna % udział dostępności),
- ile kart towarowych (pozycji asortymentowych) stanowi podstawę wyniku konkretnej sprzedaży – porównanie między aptekami (kolumny: Liczba pozycji asortymentowych i Wartość sprzedaży),
- ile kart pomimo zapasu nie uczestniczyło w sprzedaży w wybranym okresie analizy (dane dla każdej apteki z osobna),
- dane w raporcie można weryfikować m.in. dla wybranego producenta, wybranej apteki, wybranego towaru, grupy towarów (według kryterium wskazanego przez użytkownika w opcjach filtrowania lub pliku CSV).
* Wykres poziomu dostępności na przestrzeni czasu znajduje się w poziomie PREMIUM. Dane prezentowane na wykresie mogą stanowić podstawę do oceny poziomu zatowarowania, np.: w sezonie i poza sezonem, jak również do odczytu wyniku podjętych działań, np. „wygaszanie” producenta (ograniczenie portfolio towarowego w kategorii).
** Wkrótce zostanie wskazana dodatkowa miara weryfikująca procentowy poziom dostępności dla towarów biorących udział w sprzedaży w wybranym okresie analizy.
UWAGA! Do poziomu PREMIUM można przejść bezpośrednio z poziomu raportu BASIC (pod warunkiem, że użytkownik posiada usługę „KPI PREMIUM – wskaźniki stanu przedsiębiorstwa” oraz uprawnienia dostępu):

Rys. 3. Możliwość przejścia do poziomu PREMIUM z poziomu BASIC
Ikony
,
symbolizują raporty i wykresy przypisane do danego wskaźnika (po skierowaniu kursora na ikonę wyświetlony zostanie dodatkowy opis). Aby przejść do poziomu PREMIUM wystarczy kliknąć na ikonę.