5.3.4. KPI Dostępność towarów, poziom PREMIUM

Parent Previous Next

Poziom dostępności towarów to wskazanie liczby kart towarowych / pozycji asortymentowych z zapasem z CKT/BLOZ, których wystarczalność zapasu stanowi zapotrzebowanie na minimum jeden dzień potencjalnej sprzedaży (wskazanej w wybranym okresie analizy). Potencjał sprzedaży to założenie wystąpienia sprzedaży analogicznej jak w wybranym okresie analizy. Wynik stanowią towary z zapasem, których wystarczalność zapasu (stan zapasu magazynowego) to ilość przewyższająca średnią rzeczywistą dzienną sprzedaż z wybranego okresu analizy (ustawienie domyślne ostatnie 30 dni).  Działania wspierające poprawę wyniku dla wskaźnika (poziom Premium):

1. TOP 3000 Lista towarów ze sprzedażą i z zapasem na min 1 dzień wystarczalności, wg wartości marży (total sieć)

2. Lista towarów z zapasem, bez sprzedaży (total sieć)

3. Lista towarów z zapasem, bez sprzedaży, pogrupowana po aptekach

4. Wykres trendu dostępność na min 1 dzień sprzedaży


Rys. 1. Wskaźnik KPI „Dostępność towarów na minimum jeden dzień sprzedaży”, przejście do poziomu PREMIUM


Wynik widoczny na przykładowym wskaźniku w panelu głównym KPI: 97% dostępności towarów oznacza, że 97% pozycji asortymentowych (9602 kart towarowych) ze wszystkich kartotek towarowych z zapasem z CKT/BLOZ posiada taki zapas, którego wystarczalność zapewnia zapotrzebowanie na minimum jeden dzień (i więcej) wobec potencjalnej sprzedaży (założenie, że sprzedaż będzie analogiczna jak w wybranym okresie analizy), systemowe ustawienie to okres ostatnich 30 dni. Poniżej wyliczenia procentowego wskazana jest liczba kart, która składa się na otrzymany wynik, np.:

Rys. 2. Liczba kart składających się na wynik widoczny na wskaźniku


Rys. 3. Opis wartości (liczby kart) składających się na procentowy wynik widoczny na wskaźniku, Dodatkowa informacja widoczna po skierowaniu kursora na ikonę "i"


UWAGA!

Jeśli w przypadku wyboru dowolnego towaru WSKAŹNIK KPI Dostępność oraz WSKAŹNIK KPI Brakująca dostępność wskaże w widoku głównym liczbę kart jako: „0” z „0”, należy w pierwszej kolejności zweryfikować, czy wybrany towar miał sprzedaż w wybranym okresie analizy. Liczba kart wskazująca poziom towarów dostępnych jak i brakujących w obu wskaźnikach dotyczy analizy towarów sprzedawanych w wybranym okresie analizy. W przypadku towarów, które nie miały sprzedaży we wskaźniku brakująca dostępność nie będzie wskazania procentowego wyniku, a jedynie oznaczenie: "-„. Lista towarów z zapasem bez sprzedaży jest możliwa do weryfikacji w raporcie nr 2 oraz nr 3 poziomu Premium Wskaźnika KPI Dostępność towarów.


Poniżej przedstawiony został przykład odczytania wyników wskaźnika przy następujących założeniach:


Ustawienia filtrowania: okres analizy rok wstecz z opcją Użyj bieżących stanów magazynowych (pole przy opcji należy zaznaczyć). Po kliknięciu Zastosuj otrzymujemy wynik, który przedstawia dostępność bieżących/aktualnych zapasów, czyli zestawienie tych towarów, które sprzedawały się rok temu, a bieżący zapas magazynowy stanowi taką ilość, która zapewnia zapotrzebowanie na minimum 1 dzień potencjalnej sprzedaży (potencjał sprzedaży, to założenie, że sprzedaż będzie analogiczna jak w ubiegłym roku o tej samej porze, czyli zgodnie z przykładem: grudzień 2019).


Rys. 4. Przykład analizy (ustawienia parametrów) z zastosowanie opcji „użyj bieżących stanów magazynowych”



Odczytanie wyników (rys. 5) po wyborze powyższych ustawień filtrów z wskaźnika KPI Dostępność towarów na minimum 1 dzień sprzedaży: 36% towarów biorących udział w sprzedaży w wybranym okresie analizy, posiada zapas, który wystarczy na minimum 1 dzień potencjalnej sprzedaży. Potencjał sprzedaży to założenie wystąpienia sprzedaży analogicznej jak we wskazanym okresie analizy (zgodnie z analizowanym przykładem jest to rok wstecz). 3851 kart to liczba pozycji asortymentowych (1 kartoteka towarowa = 1 pozycja asortymentowa) sprzedawanych w wybranym okresie analizy i zapasem na co najmniej jeden dzień zapotrzebowania (względem sprzedaży w wybranym okresie analizy i z uwzględnieniem w tym przykładzie bieżących stanów magazynowych). 10689 kart jest to liczba wszystkich pozycji asortymentowych ze sprzedażą w wybranym okresie analizy.


Rys. 5. Odczytanie wyników widocznych na kafelku w panelu głównym na kafelku KPI


UWAGA! Podczas analizy dostępności towarów warto odczytywać dane z dwóch wskaźników badających dostępność towarów: 1. Dostępność towarów na minimum jeden dzień sprzedaży i 2. Brakujący poziom dostępności, ponieważ razem prezentują komplet towarów (100% kart towarowych), czyli liczbę kart towarów dostępnych oraz liczbę kart towarów, których ilość zapasu magazynowego może nie być wystarczająca.


Rys. 6. Powyższe wskaźniki prezentują komplet towarów (100% kart towarowych)


Po odpowiednim ustawieniu filtrów (np. wybrany towar, wybrany producent) oraz zestawiając raporty premium z obu wskaźników (np. raporty poziomu Premium nr 1, rys. poniżej) można otrzymać komplet towarów, czyli listy towarów dostępnych oraz brakujących względem potencjału sprzedaży. Dane w raportach można wykorzystać np. w przypadku potrzeby uzyskania listy pełnego asortymentu wybranego producenta. Wystarczy wówczas odpowiednio ustawić filtry (filtrowanie, przykład), a następnie otworzyć raporty premium dla obu wskaźników i wyeksportować listy towarów do pliku CSV (Excel, przykład).


Rys. 7. Raporty dwóch wskaźników Premium, które można zestawić, aby otrzymać komplet towarów dostępnych oraz brakujących względem sprzedaży

Rys. 8. Liczba kart towarowych składających się na asortyment wybranego producenta, widok z głównego okna KPI