Poniżej przedstawiono przykład utworzenia reklamacji z poziomu raportu KPI PREMIUM, Top 1000 najniższa sprzedaż. Więcej o reklamacjach w rozdziale Zarządzanie reklamacjami.
Kolejność działań:
1. Przed wskazaniem towarów do reklamacji, należy zwrócić uwagę na uwzględniany okres analizy oraz minimalną liczbę dni zapasu – ustawione wartości zostaną uwzględnione w procesie generowania reklamacji.
Rys. 1. Miejsca, w których można sprawdzić oraz ewentualnie zmienić okres analizy oraz minimalną ilość dni zapasu
Następnie należy wskazać towary, dla których zostanie utworzona reklamacja. W wyselekcjonowaniu odpowiednich pozycji mogą pomóc dostępne opcje filtrowania (Filtrowanie). Przy wybranych pozycjach należy zaznaczyć pole wyboru, a następnie kliknąć Utwórz akcję > Utwórz reklamacje.
Rys. 2. Wskazanie reklamowanych towarów
2. Następnie wyświetlona zostanie lista aptek, w których znajdują się wybrane towary. Domyślnie zaznaczone są wszystkie apteki na liście. Pozycje, które mają zostać pominięte w procesie tworzenia reklamacji należy odznaczyć (rys. 3), a następnie wybrać przycisk Utwórz reklamacje dla wybranych towarów w wybranych punktach sprzedaży (rys. 4). Przy każdej aptece na liście znajduje się liczba, która informuje, ile towarów wskazanych do reklamacji znajduje się w danej aptece. Każdą pozycję można rozwinąć do poziomu listy towarów za pomocą znaku .
Rys. 3. Odznaczenie aptek (przykład)
Rys. 4. Utworzenie reklamacji
3. Po wybraniu przycisku Utwórz reklamacje dla wybranych towarów wyświetlone zostanie okno, w którym należy określić parametry generowanych reklamacji. Szczególną uwagę należy zwrócić na górny panel, podpowiadający czy dla ustawionych parametrów reklamacje mogą zostać utworzone. Przykładowo:
Rys. 5. Komunikat w niebieskim panelu informuje, że reklamacje powinny zostać utworzone
Jeżeli utworzenie reklamacji nie będzie możliwe, to komunikat na pomarańczowym tle w górnej części okna będzie o tym informował, np.:
Rys. 6. Komunikat sugerujący zmianę parametrów lub rozważenie utworzenie innej akcji biznesowej
W takiej sytuacji można rozważyć zmianę ustawień dla generowanych reklamacji, np. można zmienić parametry dot. zwrotów lub usunąć filtr dostawców. Przykładowo: zmiana parametrów w polu Zwroty może spowodować zwiększenie puli faktur oraz dostawców uwzględnianych w procesie reklamacji. Ważne jest, aby po zmianie ustawień, wybrać przycisk Zweryfikuj parametry i zwrócić uwagę na komunikat w górnej części okna (jeżeli zmiana ustawień przyniesie oczekiwane efekty, kolor belki oraz treść komunikatu będą o tym informować), np.:
Rys. 7. Zmiana parametrów reklamacji
Jeżeli zmiana parametrów dotyczących zwrotów nie przyniesie oczekiwanych efektów, warto zwrócić uwagę na ustawienia filtra Dostawcy. Jeżeli filtr jest ustawiony, to można go wyłączyć wskazując opcję: , a następnie wybrać przycisk Zweryfikuj parametry. Jeżeli wyłączenie filtra nie przyniesie skutków (komunikat w górnej części okna dalej będzie informował o braku możliwości wykonania reklamacji), warto rozważyć utworzenie innej akcji biznesowej z udziałem wybranych towarów, np. strategii cenowej, sugestii sprzedaży czy sprzedaży wiązanej.
Ustawienia dla generowanych reklamacji:
Parametry definiujące w jakim czasie można wygenerować zwrot do danego dostawcy znajdują się na karcie dostawcy w zakładce Inne:
Rys. 8. Karta dostawcy, pola definiujące kiedy można wykonać zwrot do dostawcy
Aby reklamacje zostały wygenerowane, należy wybrać przycisk Generuj:
Rys. 9. Karta dostawcy, pola definiujące kiedy można wykonać zwrot do dostawcy
4. Po wybraniu przycisku Generuj reklamacje zostaną utworzone zgodnie z kryteriami określonymi przez użytkownika. Wszystkie utworzone pozycje otrzymają status Nieopublikowane – propozycja reklamacji w opracowaniu.
Rys. 10. Reklamacje zdefiniowane przez danego operatora
UWAGA! W oknie wyświetlane są tylko reklamacje danego operatora (utworzone lub zmodyfikowane przez niego). Aby wyświetlić wszystkie reklamacje zdefiniowane w sieci, należy kliknąć w pole Reklamacje widoczne na niebieskiej belce wyświetlonej w górnej części okna.
Każdą pozycję na liście można rozwinąć do poziomu listy towarów, np.:
Rys. 11. Rozwinięcie reklamacji do poziomu szczegółów
Dla wszystkich utworzonych pozycji jako przyczyna reklamacji podana jest rezygnacja apteki, natomiast jako sugerowany sposób rozpatrzenia zwrot towaru z korektą faktury (rys. 9). Wartości te można zmienić wyświetlając reklamację w trybie edycji.
Rys. 12. Szczegóły reklamacji danego towaru w wybranej aptece
Edycja jest możliwa po podświetleniu wybranej pozycji na liście i kliknięciu w przycisk Edytuj (rys. 10) lub z poziomu menu podręcznego.
Rys. 13. Edycja wybranej reklamacji
Aby usunąć wybraną reklamację, należy ją zaznaczyć (kliknąć w pole wyboru przy danej pozycji), a następnie wybrać Anuluj reklamację, np.:
Rys. 14. Anulowanie wybranej reklamacji
5. Aby przekazać reklamacje do aptek, należy je zaznaczyć i opublikować, np.:
Rys. 15. Publikacja wybranych reklamacji
Informacje dodatkowe:
Rys. 16. Towary dodane do utworzonej wcześniej reklamacji w wyniku generowania reklamacji z poziomu KPI