Odmowy realizacji dla zamówień wysyłanych z poziomu systemu KS-OmniPharm są obsługiwane automatycznie (dotyczy zamówień wysłanych do dostawców za pośrednictwem komunikacji KS-EWD). Należy pamiętać, że karty dostawców korzystających z komunikacji KS-EWD powinny być odpowiednio uzupełnione (Zarządzanie kartotekami > Zarządzaj dostawcami > karta dostawcy w trybie edycji > zakładka Komunikacja):

  • rodzaj komunikacji KS-EWD,
  • adres KS-EWD – adres serwera KAMSOFT-EWD,
  • hasło EWD – hasło dla serwera EWD. 


Działanie harmonogramu do pobierania odmów polega na:

  • codziennym sprawdzaniu czy istnieją dostępne do pobrania odmowy,
  • wysyłaniu pobranych odmów do punktów sprzedaży,
  • informowaniu użytkownika o ewentualnych problemach, np. z pobraniem odmowy lub problemach z wysyłką do aptek. 

Odmowy, które zostały pobrane i wysłane do aptek można przejrzeć z poziomu modułu Zamówienia, wybierając przycisk , a następnie Odmowy:


Rys. 1. Odmowy


W tym miejscu można uzyskać podstawowe informacje dotyczące pobranych dokumentów, np. data wysłania odmowy do apteki oraz status wysyłki. Przykładowy widok:


Rys. 2. Przykładowy widok pobranych odmów 


W przypadku wystąpienia problemów z np. pobraniem odmowy lub odbiorem odmowy w aptece, użytkownik centrali (posiadający uprawnienie ZPAK_EXP) zostanie o tym poinformowany (otrzyma powiadomienie, rys. poniżej), aby mógł podjąć odpowiednie kroki.  


Rys. 3. Powiadomienie dotyczące odmów realizacji zamówień, istnieją odmowy, których odbiór nie został potwierdzony przez aptekę


Przykładowe scenariusze: 


Scenariusz 1. Wystąpił problem podczas automatycznego pobierania odmowy 



1. W przypadku wystąpienia problemów z pobraniem odmowy, automat będzie podejmował kolejne próby wczytania dokumentu. Jeżeli w ciągu czterech dni od daty wysłania zamówienia, pobranie odmowy nadal nie będzie możliwe, to użytkownik centrali otrzyma powiadomienie (rys. powyżej).  

2. Po kliknięciu w powiadomienie wyświetlone zostanie zamówienie powiązane z dokumentem odmowy. 

3. Z poziomu okna należy wybrać przycisk EWD > pobierz odmowę (rys. poniżej). Odmowa zostanie automatycznie pobrana, wysłana do apteki oraz zapisana na liście odmów.


Rys. 4. Pobranie odmowy z poziomu edycji zamówienia


Scenariusz 2. Pobrana odmowa nie została odebrana w aptece 



1. Jeżeli dana odmowa nie zostanie odebrana w aptece, to użytkownik centrali otrzyma odpowiednie powiadomienie (Powiadomienia) z informacją o liczbie dokumentów, których dotyczy problem (rys. 4). Należy kliknąć w powiadomienie, aby przejść do okna z listą odmów. 

2. Należy odszukać pozycje nieodebrane w aptekach i ponownie je wysłać za pomocą opcji Wyślij do aptek (rys. poniżej). Status wysyłki odmowy można sprawdzić na liście odmów w kolumnie Status komunikacji. Odmowy pomyślnie dostarczone do aptek oznaczone są statusem


Rys. 5. Ponowne wysłanie odmowy do apteki 


Znaczenie poszczególnych kolumn:

  • Symbol zamówienia – symbol zamówienia KS-OmniPharm, którego dotyczy dana odmowa. 
  • Id punktu sprzedaży – id apteki, do której odmowa ma zostać wysłana.
  • Nazwa punktu sprzedaży – nazwa apteki, do której odmowa ma zostać wysłana.
  • Id dostawcy – id dostawcy, od którego odmowa zakupu została pobrana.
  • Nazwa dostawcy – nazwa dostawcy, od którego odmowa zakupu została pobrana.
  • Data wystawienia odmowy – data wystawienia dokumentu odmowy.
  • Data odebrania odmowy – data odebrania dokumentu odmowy w systemie KS-OmniPharm. 
  • Data potwierdzenia odmowy – data wysyłki potwierdzenia odmowy z KS-OmniPharm do EWD. Wysyłkę potwierdzenia danej odmowy można wywołać z poziomu menu podręcznego (rys. 6) lub z poziomu danego zamówienia (wówczas wysyłka obejmuje wszystkie odmowy zamówienia)).
  • Data wysłania do apteki – data wysłania odmowy do punktu sprzedaży.
  • Status komunikacji – informacja czy odmowa została pomyślnie odebrana w punkcie sprzedaży:
    • – sukces, dokument został pomyślnie dostarczony do apteki.
    • – oczekujący na potwierdzenie z punktu sprzedaży. 
    • – niewysłany, dokument nie został wysłany do punktu sprzedaży. 
    • – błąd podczas wysyłki (szczegóły błędu zostaną wyświetlone po skierowaniu kursora na ikonę). 
  • Rep. EDE – informacja czy dokument został zapisany w repozytorium KS-EDE:
    • – dokument zapisany w KS-EDE.
    • – dokument niezapisany w KS-EDE.
  • Wys. GIF – jeżeli dany dokument został przesłany do GIF, to w kolumnie pojawi się data wysyłki.


Przy każdym dokumencie odmowy znajduje się menu podręczne zawierające dodatkowe opcje:

  • Pobierz plik odmowy – opcja umożliwiająca pobranie pliku XML odmowy. 
  • Pobierz plik potwierdzenia odmowy – opcja umożliwiająca pobranie potwierdzenia odmowy w formacje XML. Plik można pobrać po wcześniejszym potwierdzeniu odebrania odmowy.  
  • Potwierdź odebranie odmowy – wybranie opcji skutkuje wysłaniem odmowy do EWD. 
  • Wyślij do apteki – wysłanie dokumentu odmowy do punktu sprzedaży. Po skorzystaniu z funkcji w kolumnie Data wysłania do apteki pojawi się wpis. W kolumnie Status komunikacji można sprawdzić czy dokument został pomyślnie odebrany w punkcie sprzedaży (wcześniej warto odświeżyć stronę za pomocą przycisku). 


Rys. 6. Menu podręczne