Raport Sprzedaż ze zbyt niską marżą (Analityka >Kontrola > Sprzedaż ze zbyt niską marżą) prezentuje listę towarów sprzedawanych z ujemną lub zbyt niską marżą wraz z dodatkowymi informacjami, pozwalającymi zweryfikować np. czy podczas sprzedaży zastosowana została strategia biznesowa lub czy udzielono rabatu ręcznego i w jakiej kwocie. Przykładowy raport:


Rys. 1. Raport "Sprzedaż ze zbyt niską marżą", przykładowy widok


Dane w raporcie domyślnie sortowane są według wartości marży, pozycje z najniższą marżą wyświetlane są jako pierwsze. Domyślnym okresem analizy jest bieżący miesiąc, ale zakres dat można zmienić w opcjach filtrowania za pomocą przycisku Pokaż filtry. Każdą pozycję na liście można rozwinąć do poziomu szczegółów, co pozwala na weryfikacje dodatkowych informacje, np.:


Rys. 2. Przykładowa informacja dodatkowa: podczas sprzedaży towaru udzielono rabatu ręcznego w kwocie 7,20 zł


Jeżeli towar z listy w zadanym okresie czasu został sprzedany z zastosowaniem strategii biznesowej, to w raporcie pojawi się odpowiednia informacja. W kolumnie Zastosowane strategie biznesowe wyświetlane są odpowiednie ikony przy towarach, dla których jakaś sprzedaż nastąpiła z udziałem akcji biznesowej. Aby sprawdzić jaką strategię symbolizuje dana ikona, wystarczy skierować na nią kursor (przykład na rysunku poniżej). 


Rys. 3. W kolumnie "Zastosowane strategie biznesowe" znajdują się informacje o akcjach biznesowych zastosowanych podczas sprzedaży danego towaru


Użytkownik może sprawdzić w których punktach sprzedaży strategia została zastosowana. W tym celu należy rozwinąć dany towar do poziomu szczegółów, klikając w ikonę . Następnie wyświetlona zostanie lista aptek oraz szczegółowe informacje dotyczące sprzedaży. Przy aptekach, w których zastosowana została sprzedaż z udziałem akcji biznesowej pojawi się odpowiednia ikona w kolumnie Dodatkowe informacje. W tym miejscu można sprawdzić nazwę akcji biznesowej (wystarczy skierować kursor na ikonę) oraz zweryfikować jej założenia (w tym celu należy kliknąć w ikonę). 


Rys. 4. Sprzedaż danego towaru nastąpiła z uwzględnieniem sprzedaży wiązanej


Po kliknięciu w ikonę akcji biznesowej użytkownik zostanie przeniesiony do odpowiedniego modułu (w omawianym przykładzie będzie to moduł Sprzedaż wiązana, rys. poniżej). W oknie wyświetlona zostanie konkretna akcja biznesowa, która została zastosowana podczas sprzedaży danego towaru. W tym miejscu można sprawdzić jej założenia, a następnie powrócić do raportu za pomocą przycisku w górnym panelu Wróć do modułu Sprzedaż ze zbyt niską marżą.


Rys. 5. Możliwość weryfikacji szczegółów danej akcji biznesowej, która została zastosowana podczas sprzedaży towaru


Dostępne opcje filtrowania:

  • Okres analizy – okres sprzedażowy, z którego dane zostaną uwzględnione w raporcie. Domyślnym okresem analizy jest bieżący miesiąc (data od - pierwszy dzień miesiąca, data do - do wczoraj), lecz zakres dat można zmienić wybierając pożądaną opcję z rozwijanej listy. 
  • Punkty sprzedaży – możliwość odfiltrowania wyników tylko z wybranych aptek. Opcje do wyboru:
    • Wszystkie – wszystkie apteki należące do sieci.
    • Z grupy – wybrana grupa aptek (grupy aptek można definiować w module Zarządzanie aptekami > Manager sieci aptek, Grupowanie aptek).
    • Wybrane – wskazanie wybranych aptek z listy. 
  • Towary – możliwość zawężenia wyników raportu do wybranych towarów. Opcje do wyboru:
    • Wszystkie – wszystkie towary.
    • Z grupy asortymentowej – wybrana grupa towarów (grupy towarów można definiować w module Zarządzanie kartotekami >Grupy towarowe). 
    • Z CKT/Z BLOZ – wybranie towarów z listy CKT/BLOZ (w zależności od trybu pracy kartoteki).
    • Wg Grupex – możliwość wyszukania odpowiednich towarów za rozbudowanych filtrów (Kategoryzacja GRUPEX), np. według konkretnych cech towarów czy producenta.
    • Z pliku – wskazanie towarów z pliku CSV. Plik należy wcześniej odpowiednio przygotować. Wymagania: format CSV, plik powinien zawierać kolumny CKT i/lub BLOZ i/lub EAN oraz nagłówki identyfikujące kolumny. 
  • Forma sprzedaży – za pomocą filtra można analizować sprzedaż pochodzącą z apteki internetowej (filtr dotyczy wyłącznie danych sprzedażowych). Dostępne opcje:
    • Łączna – w raporcie uwzględniona zostanie sprzedaż stacjonarna oraz internetowa.
    • Stacjonarna – w raporcie uwzględniona zostanie wyłącznie sprzedaż stacjonarna (czyli tradycyjna sprzedaż bezpośrednio w aptece).
    • Internetowa – w raporcie uwzględniona zostanie wyłącznie sprzedaż internetowa (zawiera rezerwacje wykonane za pośrednictwem KtoMaLek). 
  • Próg marży – w polu edycyjnym można wpisać próg marży, według którego przefiltrowana zostanie lista towarów. Wyświetlone zostaną pozycje, których marża jest niższa od ustawionej wartości. Domyślna wartość to 0%. 


Rys. 6. Opcje filtrowania


Dodatkowe informacje:

  • Kolumna Średnia cena krajowa jest widoczna dla sieci, które mają zawartą umowę z ABD.