Po wybraniu raportu nr 2. Brakujący poziom dostępności towarów pogrupowany po aptekach przedstawiona zostanie lista towarów z niewystarczającym zapasem względem potencjału sprzedażowego* (tj. wystarczalność zapasu jest mniejsza niż zapotrzebowanie na 1 dzień potencjalnej sprzedaży, potencjał sprzedaży to założenie wystąpienia sprzedaży analogicznej jak w wybranym okresie analizy) dla każdej apteki z osobna. Listy towarowe wskazują wartość marży, co daje możliwość oceny potencjalnego braku dostępności dla towarów najbardziej „zyskownych”. Dla towarów wskazanych w niniejszym raporcie co do zasady - nie ma możliwości uzupełnienia zapasu w tym samym dniu, ponieważ jest to zestawienie „post factum”, (prezentowane dane są aktualne na dzień poprzedni, co wskazuje na wystarczalność zapasu do wczoraj, czyli dzisiaj wystarczalność jest mniejsza niż zapotrzebowanie na 1 dzień potencjalnej sprzedaży wskazanej w wybranym okresie analizy z zaznaczeniem opcji uwzględnienia do wyliczeń bieżących stanów magazynowych). Weryfikacja jest możliwa dla każdej apteki z osobna, dzięki czemu można ustalić, które punkty sprzedaży (apteki) wykazują najwyższy, najniższy poziom brakującej dostępności towarów, ze szczególnym uwzględnieniem towarów wg wysokości/wartości marży.

Rys. 1. KPI Brakujący poziom dostępności, 2. Brakujący poziom dostępności towarów pogrupowany po aptekach – poziom PREMIUM
* Potencjał sprzedażowy jest wyliczany na podstawie wskazanego przez użytkownika okresu analizy (domyślne ustawienie to ostatnie 30 dni, jednak to użytkownik ostatecznie określa zakres czasu stanowiący podstawę do wyliczeń). Okres analizy wskazany przez użytkownika powinien być adekwatny do bieżącej sytuacji sprzedażowej. Jest to bardzo ważne, ponieważ oznacza przyjęcie założenia, że przyszła sprzedaż będzie analogiczna jak ta, która wystąpiła w minionym okresie (np. rok temu o tej samej porze) lub będzie taka jak bieżąca sprzedaż (np. bieżący miesiąc) i którą użytkownik świadomie wskazuje w ustawieniach filtra jako okres analizy (rys. poniżej):


Rys. 2. Ustawienia filtra, okres analizy
Przykładowo: aby sprawdzić ile kart w bieżącym stanie magazynowym posiada wystarczalność zapasu mniejszą niż zapotrzebowanie na 1 dzień sprzedaży zakładając, że sprzedaż będzie analogiczna jak rok wstecz w styczniu 2020, należy:
1. wybrać przycisk Pokaż filtry,
2. ustawić pożądany okres analizy (potencjał sprzedaży), czyli np. rok wstecz,
3. zaznaczyć pole wyboru przy opcji Użyj bieżących stanów magazynowych,
4. kliknąć Zastosuj.
Uzyskamy wówczas informację na ile wystarczy bieżącego zapasu magazynowego per towar przy założeniu, że sprzedaż będzie analogiczna jak rok wstecz, np. o tej samej porze.

Rys. 3. Ustawienia filtrowania zgodne z wyżej omawianym przykładem sprawdzającym wystarczalność zapasu bieżącego przy założeniu potencjału sprzedaży jak rok wstecz
Z poziomu raportu można ocenić wartość potencjalnej straty zysku, będącej wynikiem braku towarowego względem zakładanego poziomu sprzedaży w każdej aptece z osobna. Przykładowy raport:

Rys. 4. Raport nr 2. KPI Brakujący poziom dostępności towarów pogrupowany po aptekach, poziom PREMIUM
UWAGA! Wyliczenie w polu TOTAL (sieć), stanowi wynik dla całej sieci (w tym przypadku nie jest to składowa wyników z aptek rys. 4). Lista towarów TOTAL (sieć) dostępna jest w raporcie premium nr 1 niniejszego wskaźnika KPI Brakujący poziom dostępności towarów.

Rys. 5. Raport nr 2. Brakujący poziom dostępności towarów pogrupowany po aptekach, poziom PREMIUM
Poniżej pozycji TOTAL sieć znajdują się wyliczenia dla poszczególnych aptek. Każdą pozycję na liście można rozwinąć do poziomu listy towarów, klikając w ikonę
, np.:

Rys. 6. Rozwinięcie listy towarów w przykładowej aptece, raport nr 2. KPI Brakujący poziom dostępności towarów pogrupowany po aptekach, poziom PREMIUM
Raport w widoku głównym składa się z następujących kolumn:
- Apteka – lista punktów sprzedaży (aptek), każdą aptekę można rozwinąć do poziomu listy towarów (za pomocą przycisku
).
- Wartość sprzedaży wg cen zakupu netto – suma wartości sprzedaży według cen zakupu netto (w wybranym okresie analizy).
- Liczba pozycji asortymentowych ze sprzedażą – liczba produktów sprzedawanych w wybranym okresie analizy (1 kartoteka towarowa = 1 pozycja asortymentowa)..
- Asortyment z brakującą dostępnością – liczba kartotek towarowych z zapasem z CKT/BLOZ (przykład: 1 kartoteka towarowa = 1 pozycja asortymentowa), których wystarczalność zapasu w dniach jest mniejsza niż zapotrzebowanie na 1 dzień potencjalnej sprzedaży. Założenie sprzedaży analogicznej jak we wskazanym okresie analizy. Uzupełnienia zapasu wskazanych pozycji nie można dokonać wyłącznie przesunięciami MM (wyliczenie TOTAL sieć). Wyliczenie dla danej apteki wskazuje towary, których stan należy zweryfikować pomiędzy aptekami, z uwagi na potencjalną możliwość uzupełnienia zapasu przesunięciem MM.
- % udział brakującej dostępności – procentowy udział kartotek towarowych z zapasem z CKT/BLOZ, których wystarczalność zapasu w dniach jest mniejsza niż zapotrzebowanie na 1 dzień potencjalnej sprzedaży (wskazanej w okresie analizy), wobec wszystkich karotek towarowych (pozycji asortymentowych) z zapasem. Założenie sprzedaży analogicznej, jak w wybranym okresie analizy.
- Potencjał utraconego zysku (1 dzień) – wyliczenie wartości potencjalnej straty zysku w jednym dniu sprzedaży, będącej wynikiem utraty zakładanej, potencjalnej sprzedaży. Obliczenia są dokonywane na podstawie wartości marży w wybranym okresie analizy (ustawienie domyślne systemowe to ostatnie 30 dni) dla każdego produktu na liście (z wyłączeniem produktów sprzedawanych z marżą ujemną). Wartości potencjalnie utraconego zysku są obliczane na podstawie średnich wartości marży za jeden dzień sprzedaży wskazanej w wybranym okresie analizy (wartości te są sumowane). Aby wyświetlić wartość potencjalnie utraconego zysku, należy kliknąć w pole pokaż przy wybranym punkcie sprzedaży. np.:

Rys. 7. KPI, Brakujący poziom dostępności, wyświetlenie potencjalnie utraconego zysku dla danej apteki
Podsumowując: odkrywając pozycje „pokaż” dla każdej apteki z osobna uzyskujemy informację estymacyjną w zakresie potencjalnej straty zysku, opartą na założeniu: istniała możliwości realizacji sprzedaży, która nie została zrealizowana z powodu braku dostępności wskazanych w raporcie towarów (wyliczenie dla jednego dnia zakładanej sprzedaży).
Raport po rozwinięciu widoku per apteka do poziomu szczegółów, czyli listy towarów z poziomem wystarczalności zapasu mniejszym niż zapotrzebowanie na 1 dzień potencjalnej sprzedaży, składa się z następujących kolumn:
- Nazwa towaru – lista towarów z niewystarczającym poziomem zapasu względem potencjału sprzedażowego wskazanego w wybranym okresie analizy per apteka (zapas mniejszy niż zapotrzebowanie na minimum 1 dzień potencjalnej sprzedaży, wskazanej w wybranym okresie analizy). Przy niektórych pozycjach na liście mogą pojawić się ikony, aby sprawdzić oznaczenia dla danego towaru wystarczy wówczas skierować kursor na ikonę.
– towar zalega w magazynie powyżej 6 miesięcy (dane aktualne na dzień wstecz wybranego okresu analizy). Należy pamiętać, że niekoniecznie cały zapas towaru musi być „zalegaczem”, może to być jedynie jego część. Po skierowaniu kursora na ikonę wyświetlona zostanie ilość zalegająca danego towaru.
– nowość, towar który po raz pierwszy został wprowadzony do obrotu towarowego (został wprowadzony na stan magazynowy) w ciągu ostatnich 90 dni (licząc wstecz od daty wykonania analizy).
– karta ukryta w centralnej kartotece towarowej oraz we wszystkich powiązanych kartotekach lokalnych wybranych punktów sprzedaży (aptek).
– karta ukryta w centralnej kartotece towarowej, ale widoczna w niektórych powiązanych kartotekach lokalnych wybranych punktów sprzedaży (aptek).
– karta widoczna w centralnej kartotece towarowej, ale ukryta w niektórych powiązanych kartotekach lokalnych wybranych punków sprzedaży (aptek).
- Producent – producent / podmiot odpowiedzialny / dystrybutor.
- Ostatnia data dostawy – data wprowadzenia towaru na stan magazynowy (przesunięcia MM nie są uwzględniane). Dane na dzień poprzedni, niezależnie od wybranego okresu analizy.
- Ostania data sprzedaży – dane na dzień poprzedni, niezależnie od wybranego okresu analizy.
- Wartość zapasu – wartość zapasu według cen zakupu netto (w wybranym okresie analizy).
- Stan magazynu – stan zapasu magazynowego (dane na dzień ostatni wybranego okresu analizy).
- Towary w drodze – suma towarów z zamówień będących w trakcie realizacji (wysłane, lecz niezrealizowane) z okresu wskazanego w domyślnym wzorcu zamówienia (przykładowo: jeżeli we wzorcu (Wzorce) wprowadzony jest termin 3 dni, to do wyliczenia „towarów w drodze” w KPI uwzględnione zostaną zamówienia w trakcie realizacji z ostatnich 3 dni) oraz z przesunięć MM spoza zamówień. Ustawienia domyślnego wzorca zamówienia można sprawdzić oraz edytować z poziomu modułu Zamówienia >
> Wzorce (wzorzec domyślny oznaczony będzie ikoną
). Dane w kolumnie Towary w drodze są aktualne na dzień dzisiejszy! Jeżeli dla danego towaru wyliczono towary w drodze, to po skierowaniu kursora na ikonę
wyświetlone zostaną ilości z zamówień oraz z MM spoza zamówień (jeżeli występują), np.:

Rys. 8. Ilości z zamówień będących w trakcie realizacji, wyodrębnione ilości z zamówień oraz z MM spoza zamówień
Liczba towarów w drodze będzie się zmieniać po realizacji zamówienia, czyli po wprowadzeniu towarów na stan w aptece. Należy pamiętać, że termin wskazany we wzorcu domyślnym zamówienia (rys. poniżej) będzie zawsze taki sam dla raportów KPI. W zależności od tego czy zamówienie zostało zrealizowane (całościowo lub częściowo), towar został wprowadzony na stan w aptece, zmianie ulegnie liczba wyświetlanej sumy towarów w drodze.

Rys. 9. Opcja, za pomocą której można określić z jakiego okresu (z ilu dni wstecz) mają zostać uwzględnione zamówienia do wyliczenia towarów w drodze, moduł Zamówienia > Ustawienia
Jeżeli brakujący poziom dostępności danego towaru może ulec poprawie, ze względu na ilość towarów w drodze z zamówień, to taki towar zostanie podświetlony kolorem zielonym (nazwa oraz ilość towarów w drodze), np.:

Rys. 10. Kolor zielony sygnalizuje, że brakujący poziom dostępności wyróżnionych towarów może ulec poprawie, ze względu na ilość towarów w drodze z zamówień
- Ilość sprzedana (szt.) – suma ilości sprzedanych towarów w wybranym okresie analizy.
- Średnia dzienna sprzedaż (szt.) – liczba sprzedanych sztuk towarów podzielona przez liczbę dni we wskazanym okresie.
- Wartość sprzedaży brutto – suma wartości sprzedaży brutto (we wskazanym okresie analizy).
- Marża (%) – różnica wartości sprzedaży netto i zakupu netto dzielona przez wartość sprzedaży netto. Dane wyliczane są dla wybranego okresu analizy.
- Marża wartość – różnica wartości sprzedaży netto i zakupu netto stanowi podstawę wyliczenia wartości marży. Dane wyliczane dla wybranego okresu analizy. W raporcie widoczna jest wartość marży towarów (kolumna „Marża wartość”), dla każdej apteki z osobna. Wartość marży wskazana jest na konkretnych towarach, które składają się na wartość potencjalnie utraconego zysku z zakładanej sprzedaży w danej aptece, np.:

Rys. 11. Ocena potencjału straty zysku, lista towarów w danej aptece, poziom KPI PREMIUM
- Średnia cena sprzedaży brutto – średnia cena sprzedaży brutto (w wybranym okresie analizy).
- Ostatnia cena zakupu – ostatnia cena zakupu netto (przesunięcia MM nie są uwzględniane). W przypadku, gdy w dniu ostatniego zakupu dany towar został zakupiony w różnych aptekach i w różnych cenach, wyliczana jest średnia. Dane są aktualne na dzień poprzedni, niezależnie od wybranego okresu analizy.
- Udział w strategii KS-OmniPharm – w kolumnie znajduje się informacja czy dany towar jest użyty w aktywnej lub przyszłej strategii KS-OmniPharm lub czy była zastosowana wobec niego przecena centralna w ciągu ostatnich 30 dni. Po kierowaniu kursora na ikonę, wyświetlona zostanie dodatkowa informacja, np.:

Rys. 12. Informacja o udziale danego towaru w przesunięciu MM
Dodatkowe informacje:
- Użytkownik ma możliwość tworzenia akcji biznesowych z udziałem wybranych towarów. Dostępne akcje biznesowe są widoczne po wybraniu przycisku Utwórz akcje:
- Utwórz zamówienie – funkcjonalność w przygotowaniu dla użytkownik KS-OmniPharm.
- Utwórz przesunięcie MM – opcja jest dostępna po wcześniejszym zaznaczeniu towarów (przykład utworzenia przesunięcia MM z poziomu raportu KPI).
- Eksport do pliku CSV – możliwość wyeksportowania wszystkich lub wybranych towarów do pliku CSV (Eksport do CSV).

Rys. 13. Lista akcji, które można utworzyć z poziomu raportu
Podczas zaznaczania towarów przy każdym punkcie sprzedaży wyświetlana jest informacja o liczbie wybranych pozycji. Obok nagłówka kolumny Apteka widoczna jest suma zaznaczonych towarów, np.:

Rys. 14. Suma zaznaczonych towarów
- Wyniki raportu można zawężać do konkretnych punktów sprzedaży, wybranych kategorii produktu (m.in. rodzaj, postać, podmiot odpowiedzialny). Filtry są dostępne z poziomu każdego raportu i wykresu KPI oraz z głównego okna modułu po wybraniu przycisku Pokaż filtry:

Rys. 15. Dostępne opcje filtrowania są widoczne po wybraniu przycisku „Pokaż filtry”
Więcej informacji o filtrowaniu można uzyskać w poniższych rozdziałach:
- Widok raportu można dostosować do własnych potrzeb, np. ukrywając wybrane kolumny, które aktualnie nie są wymagane do pracy. W tym celu wystarczy kliknąć w ikonę wskazaną na rysunku poniżej i odznaczyć wybrane kolumny w wyświetlonym oknie:

Rys. 16. Ustawienia kolumn
UWAGA! Należy pamiętać, że wprowadzone zmiany zostaną automatycznie zapisane, co oznacza, że przy następnym logowaniu do danego raportu widoczne/ukryte będą kolumny wskazane przez użytkownika podczas poprzedniego korzystania z danego raportu KPI.