5.3.5. KPI Brakujący poziom dostępności, poziom PREMIUM

Parent Previous Next

Działania wspierające poprawę wyniku dla wskaźnika Brakujący poziom dostępności:

1. Brakujący poziom dostępności towarów (total sieć) – lista towarów, których zapas może okazać się niewystarczający wobec potencjalnej sprzedaży w skali całej sieci (w wybranym okresie analizy). Raport daje możliwość użycia interaktywnego suwaka, w celu sprawdzenia wyników np. za 5 dni. Potencjał sprzedaży jest to założenie wystąpienia sprzedaży, wyliczone w oparciu o rzeczywistą sprzedaż, wskazaną w wybranym okresie analizy (domyślne ustawienie to ostatnie 30 dni). Wynik wyliczenia dla całej sieci nie stanowi składowej wyników z aptek, ponieważ analiza wykonywana jest na poziomie towarów. W przypadku podjęcia decyzji o potrzebie uzupełnienia zapasów dla towarów z listy, należy pamiętać, że dla tych pozycji nie można dokonać uzupełnienia jedynie przesunięciami wewnętrznymi MM. Aktualnie lista towarów nie wskazuje oznaczenia „towar w drodze” tj. zamówienie, przesunięcie MM (funkcjonalność w przygotowaniu dla użytkowników KS-OmniPharm).

2. Brakujący poziom dostępności towarów pogrupowany po aptekach – lista towarów (per apteka) z zapasem mniejszym niż zapotrzebowanie na 1 dzień potencjalnej sprzedaży (potencjał sprzedaży to założenie, ze sprzedaż będzie analogiczna jak we wskazanym okresie analizy (ustawienia filtra)). Dane zestawione post factum (na dzień poprzedni) dają możliwość oceny skali potencjału utraconego zysku dla każdej apteki z osobna.

3. Wykres trendu brakujący poziom dostępności – wykres prezentuje wartość % brakującego poziomu dostępności na przestrzeni czasu w zestawieniu z wynikami sprzedaży oraz liczbą pozycji asortymentowych które „wypracowały” daną sprzedaż, przedstawiając każdy miesiąc z osobna.


Rys. 1. Wskaźnik KPI „Brakujący poziom dostępności”, przejście do poziomu PREMIUM


Wynik widoczny na wskaźniku głównym stanowią towary, których zapas magazynowy jest mniejszy niż zapotrzebowanie na 1 dzień potencjalnej sprzedaży (wynik dla całej sieci). Poniżej wartości procentowej widoczna jest liczba kart towarowych składająca się na dany wynik. Po skierowaniu kursora na ikonę "i" wyświetlony zostanie dodatkowy opis wartości:

Rys. 2. Dodatkowe opisy widoczne po skierowaniu kursora na ikonę "i"


UWAGA! Może wystąpić różnica między wartością wskazaną na kafelku głównym wskaźnika, a danymi w raporcie KPI Premium Brakujący poziom dostępności, jeżeli w raporcie wystąpią towary np. z ujemną marżą, np.:


Rys. 3. Różnica między wartością wskazaną na wskaźniku a danymi w raporcie KPI Premium


UWAGA! Podczas analizy dostępności towarów warto odczytywać dane z dwóch wskaźników badających dostępność towarów: 1. Dostępność towarów na minimum jeden dzień sprzedaży i 2. Brakujący poziom dostępności, ponieważ razem prezentują komplet towarów (100% kart towarowych), czyli liczbę kart towarów dostępnych oraz liczbę kart towarów, których brakuje.


Rys. 4. Powyższe wskaźniki prezentują komplet towarów (100% kart towarowych)


Zestawiając raporty premium z obu wskaźników (np. numer 1) można otrzymać komplet towarów, czyli listy towarów dostępnych oraz brakujących. Dane w raportach można wykorzystać np. w przypadku potrzeby uzyskania listy pełnego asortymentu wybranego producenta. Wystarczy wówczas odpowiednio ustawić filtry (filtrowanie, przykład), a następnie otworzyć raporty premium dla obu wskaźników i wyeksportować listy towarów do pliku CSV (przykład).

Rys. 5. Liczba kart towarowych składających się na asortyment wybranego producenta, widok z głównego okna KPI


UWAGA!

Jeśli w przypadku wyboru dowolnego towaru WSKAŹNIK KPI Dostępność oraz WSKAŹNIK KPI Brakująca dostępność wskaże w widoku głównym liczbę kart jako: „0” z „0”, należy w pierwszej kolejności zweryfikować, czy wybrany towar miał sprzedaż w wybranym okresie analizy. Liczba kart wskazująca poziom towarów dostępnych jak i brakujących w obu wskaźnikach dotyczy analizy towarów sprzedawanych w wybranym okresie analizy. W przypadku towarów, które nie miały sprzedaży we wskaźniku brakująca dostępność nie będzie wskazania procentowego wyniku, a jedynie oznaczenie: "-„. Lista towarów z zapasem bez sprzedaży jest możliwa do weryfikacji w raporcie nr 2 oraz nr 3 poziomu Premium Wskaźnika KPI Dostępność towarów.