5. Kluczowe wskaźniki efektywności - KPI Basic, KPI Premium
KPI (Key Performance Indicators), kluczowe wskaźniki efektywności to innowacyjne narzędzie służące do analizy skuteczności działań w aptekach, udostępnione w ramach "Usługi podstawowej" (usługa obejmuje funkcjonalności dostępne dla każdego użytkownika systemu KS-OmniPharm, zakres świadczenia usług został wyszczególniony w regulaminie). Rozwiązanie wspiera zarządzającego siecią aptek w uzyskaniu informacji o funkcjonowaniu przedsiębiorstwa. Dzięki wskaźnikom można błyskawicznie dostrzec obszary, które nie przynoszą oczekiwanych rezultatów oraz odpowiednio zareagować – co ma bezpośrednie przełożenie na rozwój i zysk. Dodatkowo użytkownik ma możliwość weryfikacji danych poprzez zastosowanie zintegrowanej ze wskaźnikami kategoryzacji GRUPEX (np. na poziomie towaru, producenta). Raporty KPI można przeglądać nie tylko za pomocą komputera, ale również telefonu oraz tabletu (Pomoce informacje).
UWAGA! Przed przystąpieniem do pracy ze wskaźnikami KPI przeczytaj rozdział Ważne informacje. Zachęcamy również do zapoznania się z filmem instruktażowym, który obrazuje pracę ze wskaźnikami efektywności KPI w systemie KS-OmniPharm (link).
Rys. 1. Wskaźniki efektywności
W rozdziale znajdziemy:
- WSTĘP – w tym miejscu znajdują się podstawowe informacje dotyczące wskaźników KPI, z którymi warto zapoznać się przed rozpoczęciem pracy z modułem:
- Jak utworzyć pierwszy indywidualny zestaw dla wybranej grupy aptek? (przykład)
- Jak dostosować do własnych potrzeb ustawienia kolorowania wskaźników po utworzeniu pierwszego indywidualnego zestawu?
- Jak utworzyć kolejny indywidualny własny zestaw dla kolejnej grupy na podstawie domyślnego zestawu lub dowolnego własnego (wcześniej utworzonego)?
- Warto wiedzieć
- Przykłady zastosowania
- Jak korzystać z "interaktywnego suwaka" (przykład)
- Jak odfiltrować wyniki wybranego producenta (przykład)
- Jak zawęzić wyniki raportu do wybranych aptek (przykład)
- Jak wczytać towary z pliku CSV (przykład)
- Jak zawęzić wyniki raportów/wykresów KPI do wybranej akcji biznesowej
- Zapis ustawień filtrowania
- KPI BASIC – opis wszystkich raportów KPI poziom Basic (podstawowy, szczegóły):
- Obrót netto/brutto, marża
- Zapas magazynowy w dniach (wystarczalność zapasu w dniach według kryterium ilości oraz wartości)
- Struktura czasu magazynowania
- Dostępność towarów
- Brakujący poziom dostępności towarów
- Dostępność towarów, zapas magazynowy w dniach (wystarczalność zapasu)
- Dostępność towarów, towary zalegające
- Zakupy, Sprzedaż
- Zapas magazynowy, średni termin płatności
- KPI PREMIUM – opis wszystkich raportów i wykresów KPI poziom Premium (rozszerzony):
1. KPI PREMIUM, Obrót netto/brutto, marża
- 1. Matryca wyników przedsiębiorstwa – obrót, paragony, koszyk zakupowy, zapas, sprzedaż, marża, zakupy, refundacja, etc.) miesiącami
- 2. Matryca wyników przedsiębiorstwa – obrót, paragony, koszyk zakupowy, zapas, sprzedaż, marża, zakupy refundacja, etc.) rok do roku
- 3. Preparaty sprzedawane z ujemną marżą (total sieć)
- 4. Preparaty sprzedawane z ujemną marżą pogrupowane po aptekach
- 5. Sprzedaż wg typów sprzedaży (na receptę, OTC, środki pomocnicze)
- 6. Wykres trendu obrotu i marży
- 7. Wykres trendu marży ujemnej
- 8. Wykres trendu obrotu i marży wg typów sprzedaży
2. KPI PREMIUM, Zapas magazynowy w dniach (wg wartości, wg ilości)
- 1. Top 3000 najwyższej wystarczalności zapasu (total sieć)
- 2. Top 3000 najniższej wystarczalności zapasu (total sieć)
- 3. Top 3000 wystarczalność zapasu pogrupowana po aptekach (wg najwyższej wystarczalności)
- 4. Top 1000 preparatów z najwyższą sprzedażą w wybranym okresie (total sieć) – zweryfikuj poziom zapasu
3. KPI PREMIUM, Struktura czasu magazynowania
4. KPI PREMIUM, Dostępność towarów
5. KPI PREMIUM, Brakujący poziom dostępności towarów
6. KPI PREMIUM, Dostępność towarów, zapas magazynowy w dniach
7. KPI PREMIUM, Dostępność towarów, towary zalegające
8. KPI PREMIUM, Zakupy, Sprzedaż
- 1. Towary bez sprzedaży, z zapasem - potencjał zwrotu (per apteka)
- 2. Wykres trendu
9. KPI PREMIUM, Zapas magazynowy, średni termin płatności