Raport 4. Sprzedaż wg typów sprzedaży prezentuje wyniki sprzedaży w podziale na typy sprzedaży (na receptę, OTC, środki pomocnicze) w wybranym okresie analizy (ustawienie domyślne to ostatnie 30 dni, ustawienia filtrowania można zmienić po wybraniu przycisku Pokaż filtry).


Rys. 1. KPI PREMIUM, Obrót netto / brutto, marża, 4. Sprzedaż wg typów sprzedaży (na receptę, OTC, środki pomocnicze)


Aby przejrzeć pełny zakres danych prezentowanych w raporcie, należy posłużyć się dolnym "paskiem przewijania":


Rys. 2. Pasek przewijania umożliwiający przegląd całego raportu


Wyniki przedstawione w raporcie są podzielone kolorystycznie (według typu sprzedaży):

  • kolor biało-szary – dane sprzedażowe całej sieci oraz poszczególnych aptek wyliczone dla wybranego okresu analizy:
  • Apteka – punkt sprzedaży. 
  • Obrót brutto – obrót brutto w wybranym okresie analizy. 
  • Marża wartośćróżnica wartości sprzedaży netto i zakupu netto stanowi podstawę wyliczenia wartości marży. Dane wyliczane dla wybranego okresu analizy.
  • Obrót netto – obrót netto w wybranym okresie analizy. 
  • Średnia marża %różnica wartości sprzedaży netto i zakupu netto stanowi podstawę wyliczenia wartości marży procentowej. Jeżeli w wybranym okresie analizy nie wystąpiły zmiany cen, wówczas średnia marża procentowa będzie równa rzeczywistej marży procentowej. 
  • kolor żółty – dane ze sprzedaży na receptę:
  • Obrót brutto na receptę – obrót brutto w wybranym okresie analizy. 
  • Marża wartość sprzedaży na receptęróżnica wartości sprzedaży netto i zakupu netto stanowi podstawę wyliczenia wartości marży. Dane wyliczane dla wybranego okresu analizy.
  • Obrót netto na receptę – obrót netto w wybranym okresie analizy.
  • Średnia marża % sprzedaży na receptęróżnica wartości sprzedaży netto i zakupu netto stanowi podstawę wyliczenia wartości marży procentowej. Jeżeli w wybranym okresie analizy nie wystąpiły zmiany cen, wówczas średnia marża procentowa będzie równa rzeczywistej marży procentowej. 
  • Udział sprzedaży na receptę do całości – procentowy udział sprzedaży na receptę w stosunku do całości sprzedaży. 
  • kolor pomarańczowy – dane ze sprzedaży produktów bez recepty:
  • Obrót brutto OTC – obrót brutto w wybranym okresie analizy. 
  • Marża wartość sprzedaży OTCróżnica wartości sprzedaży netto i zakupu netto stanowi podstawę wyliczenia wartości marży. Dane wyliczane dla wybranego okresu analizy.
  • Obrót netto OTC – obrót netto w wybranym okresie analizy.
  • Średnia marża % sprzedaży OTCróżnica wartości sprzedaży netto i zakupu netto stanowi podstawę wyliczenia wartości marży procentowej. Jeżeli w wybranym okresie analizy nie wystąpiły zmiany cen, wówczas średnia marża procentowa będzie równa rzeczywistej marży procentowej.
  • Udział sprzedaży OTC do całości – procentowy udział sprzedaży OTC w stosunku do całości sprzedaży.
  • kolor niebieski – dane ze sprzedaży środków pomocniczych:
  • obrót brutto środków pomocniczych – obrót brutto w wybranym okresie analizy. 
  • Marża wartość sprzedaży środków pomocniczychróżnica wartości sprzedaży netto i zakupu netto stanowi podstawę wyliczenia wartości marży. Dane wyliczane dla wybranego okresu analizy.
  • Obrót netto środków pomocniczych – obrót netto w wybranym okresie analizy.
  • Średnia marża % sprzedaży środków pomocniczychróżnica wartości sprzedaży netto i zakupu netto stanowi podstawę wyliczenia wartości marży procentowej. Jeżeli w wybranym okresie analizy nie wystąpiły zmiany cen, wówczas średnia marża procentowa będzie równa rzeczywistej marży procentowej.
  • Udział sprzedaży środków pomocniczych do całości – procentowy udział sprzedaży środków pomocniczych w stosunku do całości sprzedaży. 


Dodatkowe informacje:

  • W górnej części okna dostępne są pola, za pomocą których można ukrywać wybrane wartości w raporcie, przykład na rysunku poniżej. 


Rys. 3. Możliwość filtrowania według typów sprzedaży


  • Wyniki raportu można przejrzeć również w formie tzw. układu zwartego (przykład poniżej), w tym celu wystarczy zaznaczyć pole Układ zwarty:


Rys. 4. Układ zwarty


  • Dane przedstawione w raporcie można wyeksportować do pliku CSV (z uwzględnieniem ustawionych filtrów), wybierając przycisk dostępny w dolnej części okna. 


  • Wyniki raportu można zawężać do konkretnych punktów sprzedaży, wybranych kategorii produktu (m.in. rodzaj, postać, podmiot odpowiedzialny) lub np. zweryfikować pod kątem preparatów kontraktowych (przykład). Filtry są dostępne z poziomu każdego raportu i wykresu KPI oraz z głównego okna modułu po wybraniu przycisku Pokaż filtry

Rys. 6. Dostępne opcje filtrowania są widoczne po wybraniu przycisku „Pokaż filtry”


Więcej informacji o filtrowaniu można uzyskać w poniższych rozdziałach: