5.3. KPI, POZIOM PREMIUM (rozszerzony)
KPI poziom PREMIUM składa się z następujących wskaźników efektywności (wskaźniki są stale rozwijane – w trakcie prac):
1. KPI PREMIUM, Obrót netto/brutto, marża
- 1. Matryca wyników przedsiębiorstwa – obrót, paragony, koszyk zakupowy, zapas, sprzedaż, marża, zakupy, refundacja, etc.) miesiącami
- 2. Matryca wyników przedsiębiorstwa – obrót, paragony, koszyk zakupowy, zapas, sprzedaż, marża, zakupy refundacja, etc.) rok do roku
- 3. Preparaty sprzedawane z ujemną marżą (total sieć)
- 4. Preparaty sprzedawane z ujemną marżą pogrupowane po aptekach
- 5. Sprzedaż wg typów sprzedaży (na receptę, OTC, środki pomocnicze)
- 6. Wykres trendu obrotu i marży
- 7. Wykres trendu marży ujemnej
- 8. Wykres trendu obrotu i marży wg typów sprzedaży
2. KPI PREMIUM, Zapas magazynowy w dniach (wg wartości, wg ilości)
- 1. Top 3000 najwyższej wystarczalności zapasu (total sieć)
- 2. Top 3000 najniższej wystarczalności zapasu (total sieć)
- 3. Top 3000 wystarczalność zapasu pogrupowana po aptekach (wg najwyższej wystarczalności)
- 4. Top 1000 preparatów z najwyższą sprzedażą w wybranym okresie (total sieć) – zweryfikuj poziom zapasu
3. KPI PREMIUM, Struktura czasu magazynowania
4. KPI PREMIUM, Dostępność towarów
5. KPI PREMIUM, Brakujący poziom dostępności towarów
6. KPI PREMIUM, Dostępność towarów, zapas magazynowy w dniach
7. KPI PREMIUM, Dostępność towarów, towary zalegające
8. KPI PREMIUM, Zakupy, Sprzedaż
- 1. Towary bez sprzedaży, z zapasem - potencjał zwrotu (per apteka)
- 2. Wykres trendu
9. KPI PREMIUM, Zapas magazynowy, średni termin płatności
KPI poziom PREMIUM jest udostępnione w ramach nowej, płatnej usługi: KS-OmniPharm – Usługa „KPI PREMIUM – wskaźniki stanu przedsiębiorstwa”. Poziom PREMIUM to:
- wskazanie konkretnych miejsc do działania (np. lista towarów z wysokim zapasem magazynowym),
- „działania pomocnicze” (m.in. strategie OmniPharm) wspierające poprawę wyników.
Działania pomocnicze to funkcje dostępne dzięki zintegrowaniu wskaźników KPI ze wszystkimi funkcjonalnościami systemu KS-OmniPharm, tj. strategie sprzedażowe, zamówienia (w trakcie opracowywania dla użytkownika KS-OmniPharm), przesunięcia MM, reklamacje, import, eksport plików etc. Przykład: raport premium przedstawia listę towarów z wysokim zapasem magazynowym.
Jakie działania pomocnicze można podjąć posiadając taką listę towarów?
Przykładowe możliwości dostępne z poziomu KPI Premium:
- założenie strategii odsprzedażowej,
- zmiana ceny,
- utworzenie przesunięcia MM,
- reklamacja/zwrot
- założenie blokady zamawiania towarów i/lub blokady zamawiania u dostawcy,
- wysłanie listy towarów do wszystkich lub wybranych aptek (plik CSV)
- kopia raportu możliwa do zapisania w Excel
Z tego poziomu użytkownik może utworzyć dowolną strategię, przesunięcie magazynowe, wykonać eksport raportu, docelowo możliwe będzie przygotowanie zamówienia (dla użytkowników KS OmniPharm). Działania są możliwe do wykonania z poziomu KPI KS-OmniPharm, bez konieczności otwierania innych modułów czy systemów. KPI PREMIUM widoczne są po kliknięciu wybranego wskaźnika w polu „Premium” Rys. 1.:
Rys. 1. Raporty KPI PREMIUM
Przykładowy raport PREMIUM:
Rys. 2. Przykładowy raport PREMIUM
Na powyższym rysunku wyróżniony został widok możliwych działań, które można wykonać na danym raporcie. Po skierowaniu kursora na daną podpowiedź system „podpowie” dalsze działania, np. po wskazaniu kursorem opcji Zwróć uwagę na towary aktualnie zablokowane do zamówień wyróżniona zostanie ostatnia kolumna Udział w strategii KS-OmniPharm (w kolumnie oznaczone są towary m.in. zablokowane do zamawiania i można je odfiltrować za pomocą dostępnych filtrów), np.:
Rys. 3. „Podpowiedzi” systemu
Z udziałem odfiltrowanych towarów użytkownik może wykonać akcję biznesową. Dostępne działania z poziomu danego raportu są widoczne po zaznaczeniu wybranych towarów i kliknięciu Utwórz akcję (rys. 4). Opcje „wyszarzone” oznaczają, że dana funkcjonalność jest w przygotowaniu, np. utwórz zamówienie i utwórz przesunięcie MM.
UWAGA! Działania dodatkowe nie będą aktywne jeśli towar/towary, na których chcemy pracować nie zostaną wskazane.
UWAGA! Opcje "wyszarzone" oznaczają, że dana funkcjonalność jest w przygotowaniu, np. utwórz zamówienie.
Rys. 4. Przykład – lista akcji możliwych do wykonania z poziomu danego raportu PREMIUM
Każdy raport KPI otwierany jest w osobnej zakładce. Raporty PREMIUM oznaczane są ikoną: , natomiast wykresy PREMIUM ikoną:
, np.:
Rys. 5. Oznaczenia raportów i wykresów PREMIUM
Poziom PREMIUM to także (dla wybranych wskaźników) prezentacja w formie wykresu, przedstawiająca wyniki na przestrzeni czasu TOTAL firma oraz według wybranego kryterium. Przykładowo:
Rys. 6. Przykładowy raport w formie wykresu według kryterium ustawionego w filtrach: wszystkie towary, wszystkie apteki
Wykresy są aktywne, co oznacza, że użytkownik może wskazywać miary do ukrycia na danym wykresie. Przykładowo: po kliknięciu w miarę „marża” na wykresie wartość zniknie z analizowanego okresu:
Rys. 7. Przykład ukrycia wybranej miary na wykresie
Wyniki przedstawione na wykresie można zawężać poprzez wskazanie w ustawieniach filtra, np. do wybranej apteki, kategorii towarów, producenta (Filtrowanie).