Top 1000 preparatów z najniższym poziomem zysku jest to siódmy proponowany raport dla poziomu PREMIUM wskaźnika KPI Zapas magazynowy w dniach, z poziomu którego otrzymujemy listę towarów, których sprzedaż w wybranym okresie analizy (domyślne ustawienie to ostatnie 30 dni, okres analizy można zmienić w filtrach (filtrowanie)) wykazała najmniejszy zysk w skali całej sieci. Użytkownik może zweryfikować poziom zapasu dla każdej pozycji na liście oraz podjąć dalsze kroki, np. utworzyć blokadę zamawiania, wygenerować przesunięcie MM czy wyeksportować listę towarów do pliku CSV.

Rys. 1. Raport TOP 1000 najniższy zysk, poziomu PREMIUM
Lista wyników domyślnie posortowana jest według kolumny Marża wartość, dzięki czemu użytkownik od razu otrzymuje prezentację listy produktów z wyliczeniem najniższego zysku w skali całej sieci. Wyliczenie wystarczalności zapasu w dniach następuje w oparciu o poziom sprzedaży wskazany w okresie analizy (czyli w przypadku ustawień domyślnych jest to bieżący okres sprzedaży, tj. ostatnie 30 dni). Przykładowy raport:

Rys. 2. Przykładowy raport TOP 1000 najniższy zysk, poziomu PREMIUM
Towary z listy można włączyć do wybranej akcji, np. wykonać przesuniecie MM, utworzyć blokadę zamawiania lub wyeksportować listę towarów do pliku CSV. Lista działań możliwych do podjęcia jest widoczna po kliknięciu w przycisk Utwórz akcję (rys. poniżej). Zdefiniowanie akcji wymaga wcześniejszego zaznaczenia wybranych towarów poprzez kliknięcie pola wyboru znajdującego się z lewej strony nazwy towaru (nie dotyczy eksportu do pliku csv).

Rys. 3. Lista akcji możliwych do wykonania
Podczas wybierania produktów, które mają wziąć udział w danej akcji, należy zwrócić uwagę na ikony występujące przy nazwach towarów (szczegóły poniżej, przy opisie kolumny Nazwa towaru). Warto również sprawdzić czy dana pozycja nie bierze udziału w aktywnej akcji / strategii (informacja znajduje się w ostatniej kolumnie raportu Udział w strategii KS-OmniPharm, szczegóły).

Rys. 4. Kolumna „Udział w strategii KS-OmniPharm”
Widok punktów sprzedaży (aptek), w których znajdują się dane towary, dostępny jest po zaznaczeniu wybranych produktów i wskazaniu akcji do wykonania. Każdy punkt sprzedaży można rozwinąć w celu wyświetlenia listy towarów (rys. poniżej).

Rys. 5. Widok aptek, w których znajdują się towary wybrane z poziomu raportu TOP 1000 najniższy zysk
Raport składa się następujących kolumn:
- Nazwa towaru – obok nazw towarów mogą pojawiać się ikony, których znaczenie można odczytać kierując ikonę na dany symbol.
– towar zalega w magazynie powyżej 6 miesięcy (dane aktualne na dzień poprzedni). Należy pamiętać, że niekoniecznie cały zapas towaru musi być „zalegaczem”, może to być jedynie jego część. Po skierowaniu kursora na ikonę wyświetlona zostanie ilość zalegająca.
– nowość, towar, który po raz pierwszy został wprowadzony do obrotu towarowego (został kupiony) w ciągu ostatnich 90 dni (licząc od daty wykonania analizy).
– karta ukryta w centralnej kartotece towarowej oraz we wszystkich powiązanych kartotekach lokalnych wybranych punktów sprzedaży (aptek).
– karta ukryta w centralnej kartotece towarowej, ale widoczna w niektórych powiązanych kartotekach lokalnych wybranych punktów sprzedaży (aptek).
– karta widoczna w centralnej kartotece towarowej, ale ukryta w niektórych powiązanych kartotekach lokalnych wybranych punków sprzedaży (aptek).
- ID towaru – numer identyfikacyjny towaru (CKT lub BLOZ – w zależności od trybu pracy kartoteki).
- Producent – producent / podmiot odpowiedzialny / dystrybutor.
- Marża (wartość) – różnica wartości sprzedaży netto i wartości zakupu netto stanowi podstawę wyliczenia wartości marży (dane wyliczane dla wybranego okresu analizy).
- Marża (%) – różnica wartości sprzedaży netto i wartości zakupu netto dzielona przez wartość sprzedaży netto w wybranym okresie analizy.
- Zapas w dniach (wg wartości) – stosunek wartości zapasu magazynowego do średniej dziennej wartości sprzedaży rzeczywistej w wybranym okresie analizy jako wystarczalność zapasu przeliczona na ilość dni.
- Wartość zapasu – wartość zapasu magazynowego (w cenach zakupu netto, dane na ostatni dzień wybranego okresu analizy).
- Stan magazynu – stan zapasu magazynowego, dane aktualne na ostatni dzień wybranego okresu analizy (jednostki miary np. sztuki).
UWAGA!
- Jeżeli stan magazynowy w analizowanym okresie wykazuje wartość ujemną, może to oznaczać, że dokumenty synchronizujące magazyn zostały wygenerowane z opóźnieniem (po kilku dniach), przez co zostały dołączone do kolejnego okresu analizy (jest to szczególnie istotne na przełomie miesiąca). W systemie KS-OmniPharm można sprawdzić, które punkty sprzedaży nie przekazują danych dotyczących stanów magazynowych: Raport jakości danych (Analityka > Jakość danych > zakładka „Stany magazynowe”).
- Gdy wartość zapasu jest większa od „0”, a stan magazynu wskazuje „0” wówczas należy skierować kursor na pozycję wskazującą stan magazynu i sprawdzić poziom zaokrąglenia, np.:

Rys. 6. Wartość magazynu wskazuje wartość większą od zera, stan magazynu został zaokrąglony (informacja widoczna po skierowaniu kursora na wartość w kolumnie „Stan magazynu”)
- Towary w drodze – suma towarów z zamówień będących w trakcie realizacji (wysłane, lecz niezrealizowane) z okresu wskazanego w domyślnym wzorcu zamówienia (przykładowo: jeżeli we wzorcu (Wzorce) wprowadzony jest termin 3 dni, to do wyliczenia „towarów w drodze” w KPI uwzględnione zostaną zamówienia w trakcie realizacji z ostatnich 3 dni) oraz z przesunięć MM spoza zamówień. Ustawienia domyślnego wzorca zamówienia można sprawdzić oraz edytować z poziomu modułu Zamówienia >
> Wzorce (wzorzec domyślny oznaczony będzie ikoną
). Dane w kolumnie Towary w drodze są aktualne na dzień dzisiejszy! Jeżeli dla danego towaru wyliczono towary w drodze, to po skierowaniu kursora na ikonę
wyświetlone zostaną ilości z zamówień oraz z MM spoza zamówień (jeżeli występują), np.:

Rys. 8. Ilości z zamówień będących w trakcie realizacji, wyodrębnione ilości z zamówień oraz z MM spoza zamówień
Liczba towarów w drodze będzie się zmieniać po realizacji zamówienia, czyli po wprowadzeniu towarów na stan w aptece. Należy pamiętać, że termin wskazany we wzorcu domyślnym zamówienia (rys. poniżej) będzie zawsze taki sam dla raportów KPI. W zależności od tego czy zamówienie zostało zrealizowane (całościowo lub częściowo), towar został wprowadzony na stan w aptece, zmianie ulegnie liczba wyświetlanej sumy towarów w drodze.

Rys. 9. Edycja domyślnego wzorca, możliwość sprawdzenia oraz edycji ustawień dotyczących towarów w drodze
- Wartość sprzedaży wg cen zakupu netto – suma wartości sprzedaży danego towaru wyliczona według cen zakupu netto (w wybranym okresie analizy).
- Ilość sprzedana (szt.) – ilość sprzedanych towarów w wybranym okresie analizy.
- Średnia cena zakupu netto – średnia cena zakupu netto we wskazanym okresie analizy.
- Średnia cena sprzedaży brutto – średnia cena sprzedaży brutto we wskazanym okresie analizy.
- Udział w strategii KS-OmniPharm - informacja czy dany towar bierze udział w aktywnej lub przyszłej strategii utworzonej z poziomu systemu KS-OmniPharm lub czy w ciągu ostatnich 30 dni była wobec niego zastosowana przecena centralna (ikona
oznacza brak udziału w strategii). Po skierowaniu kursora na ikonę w kolumnie wyświetlony zostanie opis akcji biznesowej, do której przydzielony jest towar.
Dodatkowe informacje:
- Za pomocą dostępnych filtrów można szybko i sprawnie zawęzić wyniki raportu zgodnie z potrzebami, np. do wybranego producenta, punktów sprzedaży czy do wybranej kategorii produktów (filtry są widoczne po wybraniu przycisku Pokaż filtry, szczegóły w rozdziale Filtrowanie). Dane można zwęzić także do własnego zestawu towarów, grupy towarów wybierając wcześniej przygotowaną grupę lub wczytując plik CSV.
- Dane w raportach KPI Premium można filtrować za pomocą zapisanych wcześniej ustawień filtrowania w panelu bocznym KPI (funkcjonalność może być pomocna np. w przypadku potrzeby cyklicznego (raz w miesiącu) sprawdzania danych dla konkretnego producenta). Wystarczy wskazać (zapisany wcześniej) filtr, a zostanie on automatycznie uwzględniony w danym raporcie. Lista filtrów jest wyświetlana po kliknięciu w ikonę
dostępną w prawej górnej części okna (przykład).
- Widok raportu można dostosować do własnych potrzeb, np. ukrywając wybrane kolumny, które aktualnie nie są wymagane do pracy. W tym celu wystarczy kliknąć w ikonę wskazaną na rysunku poniżej. Następnie wyświetlone zostanie okno z listą kolumn widocznych w raporcie. Wystarczy odznaczyć pola wyboru przy kolumnach, które mają zostać ukryte (odznaczenie pola skutkuje automatycznym ukryciem kolumny). Za pomocą ikony
można przypiąć wyświetlone okno ustawień do widoku głównego raportu, natomiast klikniecie w ikonę
skutkuje zamknięciem okna.

Rys. 9. Ustawienia kolumn
UWAGA!
- Wprowadzone zmiany zostaną automatycznie zapisane, co oznacza, że przy następnym logowaniu do danego raportu widoczne/ukryte będą kolumny wskazane przez użytkownika podczas poprzedniego korzystania z danego raportu KPI.
- W przypadku eksportowania danych do pliku CSV uwzględniane są wyłącznie kolumny widoczne w raporcie.