Matryca wyników przedsiębiorstwa miesiącami jest pierwszym raportem premium dla wskaźnika KPI obrót netto/brutto, marża i prezentuje zestawienie podstawowych danych wynikowych przedsiębiorstwa dla wszystkich punktów sprzedaży (aptek) oraz total sieć w podziale na miesiące (w tym także dane miesiąca bieżącego).
Rys. 1. KPI PREMIU, Obrót netto / brutto, marża, 1. Matryca wyników przedsiębiorstwa miesiącami
Raport przedstawia wyniki dla całej sieci oraz dla poszczególnych aptek na przestrzeni czasu. W górnej części raportu (na niebieskim tle) wyświetlone są wyniki dla całego przedsiębiorstwa (total sieć), natomiast poniżej wyszczególnione są dane wynikowe aptek:
Rys. 2. Matryca wyników przedsiębiorstwa, raport PREMIUM
Wyniki raportu można również przejrzeć włączając układ miesiąc do miesiąca, dzięki czemu można analizować wyniki aptek należących do sieci w poszczególnych miesiącach na przestrzeni trzech lat (rys. poniżej). W tym celu wystarczy zaznaczyć pole wyboru Układ miesiąc do miesiąca. Przykładowy widok po zaznaczeniu opcji:
Rys. 3. Wyniki raportu w układzie "miesiąc do miesiąca"
Aktualnie każde okno wynikowe raportu składa się z dwunastu pól (strategicznych miar), np.:
Rys. 4. Przykładowe okno wynikowe (12 miar), Matryca wyników miesiące, poziom PREMIUM
Opis każdej miary można sprawdzić w legendzie, która jest widoczna w prawym, górnym rogu raportu. Dodatkowo po skierowaniu kursora na ikonę wyświetlony zostanie dodatkowy opis danej miary. Przykładowo:
Rys. 5. Legenda, dodatkowe opisy dostępne pod ikoną „i”
Okno legendy można ukryć za pomocą przycisku „x” (rysunek poniżej) lub przycisku . Okno można w każdej chwili ponownie wyświetlić, klikając w przycisk
.
W raporcie KPI Matryca wyników przedsiębiorstwa przedstawione są dane wynikowe dla poszczególnych aptek w danym miesiącu, np. wyniki wybranej apteki w czerwcu 2020:
Rys. 6. Odczytanie wyników dla apteki, Matryca wyników, poziom PREMIUM
Matryca wyników przedsiębiorstwa przedstawia również wyniki od początku bieżącego miesiąca. Dane są aktualne na dzień wstecz, co oznacza, że wyniki dla bieżącego miesiąca będą widoczne od drugiego dnia miesiąca (np. 1 czerwca dane bieżącego miesiąca nie będą widoczne). Wyniki dla bieżącego miesiąca są wyróżniane w raporcie szarym tłem:
Rys. 7. Wyniki z bieżącego miesiąca, poziom PREMIUM (przykład)
Dodatkowe informacje:
Rys. 8. Możliwość przesuwania raportu względem osi czasu (poszczególnych miesięcy), Matryca wyników poziom PREMIUM
Wyniki raportu można zawęzić np. do wybranych towarów z wykorzystaniem filtra Wg Grupex (Pokaż filtry > Towary > Wg Grupex). W wyniku zastosowania filtrów użytkownik otrzyma MATRYCĘ WYNIKÓW np. dla producenta (rys. poniżej).
Rys. 9. Odfiltrowanie wyników raportów Matryca wyników miesiące do wybranego producenta (przykład), poziom PREMIUM
Aby uzyskać więcej informacji o dostępnych opcjach filtrowania, zachęcamy do zapoznania się z rozdziałem poświęconym temu zagadnieniu (Filtrowanie).
W raporcie Matryca wyników przedsiębiorstwa widoczny jest dodatkowy filtr Forma sprzedaży – dzięki opcji możliwe jest przeprowadzenie analizy sprzedaży pochodzących z apteki internetowej lub analiza wyłącznie sprzedaży stacjonarnej. Filtr jest dostępny również w wybranych raportach analitycznych (dla użytkowników korzystających z Analityki rozszerzonej), tj. Analiza towarów, Analiza porównawcza, Analiza marży, Kokpit menedżerski. Po kliknięciu w przycisk Forma sprzedaży dostępne są trzy opcje:
UWAGA! Ujemna sprzedaż może wystąpić w przypadku, gdy firma stosuje politykę wydań kosztowych.
Dwanaście strategicznych miar:
1. Obrót brutto – suma obrotu brutto w danym miesiącu.
Rys. 10. Miara 1. „Obrót brutto”, Matryca wyników miesiące, poziom Premium
2. Obrót netto – suma obrotu netto w danym miesiącu.
Rys. 11. Miara 2. „Obrót netto”, Matryca wyników miesiące, poziom Premium
3. Wartość sprzedaży wg cen zakupu netto – wartość sprzedaży wyliczona według cen zakupu netto, suma sprzedaży w danym miesiącu.
Rys. 12. Miara 3. „Wartość sprzedaży wg cen zakupu netto” , Matryca wyników miesiące, poziom Premium
4. Wartość zakupu – suma wartości zakupów według cen zakupu netto w danym miesiącu.
Rys. 13. Miara 4. „Wartość zakupu” , Matryca wyników miesiące, poziom Premium
5. Marża (%) – marża procentowa w danym miesiącu.
Rys. 14. Miara 5. „Marża procentowa”, Matryca wyników miesiące, poziom Premium
6. Marża wartość – wartość marży w danym miesiącu.
Rys. 15. Miara 6. „Marża wartość”, Matryca wyników miesiące, poziom Premium
7. Wartość zapasu – wartość zapasu magazynowego według cen zakupu netto na ostatni dzień danego miesiąca, w przypadku bieżącego miesiąca dane na dzień poprzedni.
Rys. 16. Miara 7. „Wartość zapasu”, Matryca wyników miesiące, poziom Premium
8. Zapas w dniach według wartości – stosunek wartości zapasu magazynowego do średniej dziennej wartości sprzedaży w danym miesiącu jako wystarczalność zapasu wyrażona w dniach.
Rys. 17. Miara 8. „Zapas w dniach według wartości”, Matryca wyników miesiące, poziom Premium
9. Liczba paragonów – suma wszystkich paragonów w danym miesiącu.
Rys. 18. Miara 9. „Liczba paragonów”, Matryca wyników miesiące, poziom Premium
10. Średnia wartość koszyka brutto – stosunek wartości sprzedaży brutto do liczby wszystkich paragonów w danym miesiącu.
Rys. 19. Miara 10. „Średni koszyk”, Matryca wyników miesiące, poziom Premium
11. Poziom refundacji – procentowy udział refundacji w wartości sprzedaży brutto.
Rys. 20. Miara 11. „Poziom refundacji”, Matryca wyników miesiące, poziom Premium
12. Wartość refundacji – dane ze sprzedaży w aptece (moduł APW11).
Rys. 21. Miara 12. „Wartość refundacji”, Matryca wyników miesiące, poziom Premium
Opis danego pola w kafelku zostanie również wyświetlony po skierowaniu na niego kursora:
Rys. 22. Dodatkowy opis, Matryca wyników miesiące, poziom Premium
W górnej części okna znajdują się pola wyboru umożliwiające ukrycie wybranych komórek matrycy. Wystarczy odznaczyć dane pole, a wskazane komórki zostaną ukryte, np.:
Rys. 23. Przykład ukrycia miar
Informacje, które można uzyskać z raportu:
Bieżąca obserwacja omówionych strategicznych miar (trwają prace nad dodaniem nowych miar) pozwala na utrzymanie poziomu bezpieczeństwa przedsiębiorstwa w obszarze sprzedaży, zapasów, zysków oraz pacjentów (liczba paragonów). Użytkownik na bieżąco obserwuje wyniki, bez konieczności wykonywania dodatkowych analiz. Wszystkie dane przedstawione w widoku jednego okna.