2. Matryca wyników przedsiębiorstwa rok do roku

Parent Previous Next

Raport nr 2. Matryca wyników przedsiębiorstwa jest zestawieniem miar: roku bieżącego i roku minionego oraz dodatkowo dwa lata wstecz (dla użytkowników, którzy wyrazili zgodę na pobieranie danych lub korzystają z KS-OmniPharm od ponad 2 lat (Bilans otwarcia). Datę Bilansu otwarcia magazynu można sprawdzić w panelu filtrowania, kierując kursor na ikonę przy okresie analizy (rys.1). Ze względu na fakt, że magazyn może zawierać maksymalnie trzy lata, bilans otwarcia jest przesuwany co dwa tygodnie, jeśli jest związany datą rozpoczęcia udostępniania magazynu.

Rys. 1. Bilans otwarcia (data), panel filtrowania, widok z poziomu okna głównego


Rys. 2. KPI PREMIU, Obrót netto / brutto, marża, 2. Matryca wyników przedsiębiorstwa rok do roku


Przykładowy widok matrycy wyników rok do roku na rysunku poniżej. Wyniki w kolumnach „Rok 2019 całość” oraz "Rok 2020 całość" stanowią zastawienie danych za cały wskazany rok.

Rys. 3. Przykładowe wyniki przedsiębiorstwa, Matryca wyników rok do roku, poziom PREMIUM


Jeżeli data bilansu otwarcia nie pozwala na zestawienie danych za pełny rok miniony, to w nagłówku kolumny prezentującej wyniki roku minionego pojawi się ikona "i", po skierowaniu na nią kursora wyświetlony zostanie zakres dat uwzględniany dla analizowanego okresu, np.:

Rys. 4. Bilans (weryfikacja daty otwarcia)


Przedstawione wyniki roku bieżącego i roku poprzedniego można porównać dla całej sieci oraz dla poszczególnych aptek, np.:


Rys. 5. Wyniki w skali całej sieci i dla poszczególnych aptek, Matryca wyników rok do roku, poziom PREMIUM


Każde okno wynikowe raportu składa się aktualnie z dwunastu pól (strategicznych miar), np.:


Rys. 6. Przykładowe okno wynikowe (8 miar) Matryca Wyników rok do roku, poziom Premium


Opis każdej miary można sprawdzić w legendzie, która jest widoczna w prawym górnym rogu raportu po wybraniu przycisku Pokaż legendę. Dodatkowo po skierowaniu kursora na ikonę wyświetlony zostanie dodatkowy opis danej miary. Przykładowo:

Rys. 7. Legenda, dodatkowe opisy dostępne pod ikoną „i”


Legendę można ukryć za pomocą przycisków oraz .

Dwanaście strategicznych miar:

1. Obrót brutto – suma obrotu brutto w danym roku, np.:

Rys. 8. Miara 1. „Obrót brutto”, Matryca wyników rok do roku, poziom PREMIUM


2. Obrót netto – suma obrotu netto w danym roku, np.:


Rys. 9. Miara 2. „Obrót netto”, Matryca wyników rok do roku, poziom PREMIUM


3. Wartość sprzedaży wg cen zakupu netto – wartość sprzedaży wyliczona według cen zakupu netto, suma sprzedaży w danym miesiącu, np.:


Rys. 10. Miara 3. „Wartość sprzedaży wg cen zakupu netto”, Matryca wyników rok do roku, poziom PREMIUM


4. Wartość zakupu – suma wartości zakupów według cen zakupu netto (suma w danym roku), np.:


Rys. 11. Miara 4. „Wartość zakupu”, Matryca wyników rok do roku, poziom PREMIUM


5. Marża (%) – średnia marża procentowa w danym roku, np.:


Rys. 12. Miara 5. „Marża %”, Matryca wyników rok do roku, poziom PREMIUM


6. Marża wartość – wartość marży w danym roku (suma), np.:


Rys. 13. Miara 6. „Marża wartość”, Matryca wyników rok do roku, poziom PREMIUM


7. Wartość zapasu – wartość zapasu magazynowego wg cen zakupu netto (stan na ostatni dzień roku poprzedniego, stan na dzień poprzedni roku bieżącego), np.:


Rys. 14. Miara 7. „Wartość zapasu”, Matryca wyników rok do roku, poziom PREMIUM


8. Zapas w dniach wg wartości – stosunek wartości zapasu magazynowego do średniej dziennej wartości sprzedaży w danym roku (wystarczalność zapasu), np.:


Rys. 15. Miara 8. „Zapas w dniach wg wartości” (wystarczalność zapasu), Matryca wyników rok do roku, poziom PREMIUM


9. Liczba paragonów – liczba wszystkich paragonów w danym roku, np.:


Rys. 16. Miara 9. „Liczba paragonów”, Matryca wyników rok do roku, poziom PREMIUM


10. Średnia wartość koszyka brutto – stosunek wartości sprzedaży brutto do liczby wszystkich paragonów w danym roku, np.:


Rys. 17. Miara 10. „Liczba średnia wartość koszyka”, Matryca wyników rok do roku, poziom PREMIUM


11. Poziom refundacji – procentowy udział refundacji w wartości sprzedaży brutto.


Rys. 18. Miara 11. „Poziom refundacji”, Matryca wyników rok do roku, poziom PREMIUM


12. Wartość refundacji – dane ze sprzedaży w aptece (moduł APW11).


Rys. 19. Miara 12. „Wartość refundacji”, Matryca wyników rok do roku, poziom PREMIUM


Jak odczytywać wyniki raportu?

Odczyt poszczególnych wyników ułatwiają tzw. „strzałki” oznaczone kolorystycznie:

Rys. 20. Wynik dla wartości „Liczba paragonów” jest korzystniejszy niż wyniki rok wstecz o tej samej porze


Rys. 21. Wynik dla wartości „Liczba paragonów” jest mniej korzystny niż rok wstecz o tej samej porze


Przykładowa interpretacja wyników wybranej apteki:

Minęła połowa roku bieżącego (punkt 1 na rysunku poniżej), dotychczas zrealizowany wynik obrotu brutto dla wybranej apteki (punkt 2 na rysunku poniżej) można zestawić z wynikiem z roku ubiegłego (punkt nr 3 na rysunku poniżej – jest to wynik za cały rok miniony lub za okres od daty bilansu otwarcia do ostatniego dnia roku minionego). W wyniku zestawienia bieżących wyników z wynikami roku minionego, otrzymujemy informacje, że aktualnie zrealizowany wynik jest mniej korzystny niż rok wstecz o tej porze. Taką informację wskazuje „czerwona strzałka” w kolumnie „Rok bieżący 2020 narastająco” (punkt 2 na rysunku poniżej), np.:

Rys. 22. Przykładowa interpretacja, odczytanie wyników wartości sprzedaży dla wybranej apteki, KPI PREMIUM, Matryca wyników rok do roku


UWAGA! Wyniki raportu można zawężać do wybranych towarów tylko z wykorzystaniem filtra Wg Grupex (Pokaż filtry > Towary > Wg Grupex)! W wyniku zastosowania filtrów użytkownik może otrzymać MATRYCĘ WYNIKÓW np. dla producenta!

Rys. 23. Przykład zastosowania filtrowania wg Grupex dla wybranego producenta (przykład), KPI PREMIUM, Matryca wyników rok do roku


W górnej części okna znajdują się pola wyboru umożliwiające ukrycie wybranych komórek matrycy. Wystarczy odznaczyć dane pole, a wskazane komórki zostaną ukryte, np.:


Rys. 24. Przykład ukrycia wybranych komórek na matrycy