Jak utworzyć strategię cenową z udziałem wybranych towarów (przykład)

Parent Previous Next

Z poziomu poszczególnych raportów KPI Premium użytkownik ma możliwość definiowania strategii cenowych z udziałem towarów wyselekcjonowanych z poziomu KPI. Funkcjonalność zarządzania strategiami cenowymi umożliwia kształtowanie promocyjnych cen sprzedaży produktów w skali całej sieci lub wybranych aptek. Zarządzanie strategiami cenowymi opiera się na definiowaniu warunków (założeń), jakie muszą być spełnione, aby cena sprzedaży wybranego towaru w punkcie sprzedaży była taka, jaka została określona w KS-OmniPharm. Spełnienie warunków (założeń) będzie uaktywniać akcję (efekt), którą może być zmiana ceny produktu (zwykle jej obniżenie). Na podstawie danych z aptek można dokonać analizy skuteczności takiej strategii cenowej. Więcej o strategiach cenowych można przeczytać tutaj.

Poniżej przedstawiony został utworzenia strategii z poziomu raportu KPI PREMIUM, Top 1000 najniższa sprzedaż.



Kolejność działań:

1. W pierwszym kroku należy wyselekcjonować z listy pozycje, które mają zostać uwzględnione w strategii. Wskazówki:


Rys. 1. Analiza listy towarów pod kątem udziału w akcji biznesowej, weryfikacja kolumn: „Zapas wystarczalności w dniach” (wysoki) i „Wartość sprzedaży wg cen zakupu netto” (brak sprzedaży) w wybranym okresie analizy



Rys. 2. Możliwość weryfikacji czy towar uczestniczy w strategii KS-OmniPharm


Za pomocą dostępnych filtrów w kolumnie Udział w strategii KS-OmniPharm można również przesortować listę towarów tak, aby wyświetlone zostały tylko te pozycje, które nie są przypisane do akcji biznesowej (Pokaż filtry > opcja Brak udziału w akcjach), np.:


Rys. 3. Odfiltrowanie towarów, które nie biorą udziału w aktywnej lub przyszłej strategii KS-OmniPharm



2. Po wyselekcjonowaniu odpowiednich pozycji na liście, wystarczy je zaznaczyć (wybór aptek będzie możliwy w kolejnym kroku po wskazaniu akcji biznesowej). W tym celu należy kliknąć w pole wyboru przy pożądanych towarach. Wskazówki:


Rys. 4. Zaznaczenie wszystkich pozycji na bieżącej stronie, przykład


3. Następnie należy wybrać Utwórz akcję > Utwórz strategię cenową:


Rys. 5. Wskazanie akcji do wykonania


4. Po wybraniu opcji wyświetlone zostanie okno z listą aptek, w których znajdują się wybrane towary. Jeżeli wyniki raportu wcześniej zostały zawężone do konkretnych aptek (za pomocą dostępnych opcji filtrowania: Pokaż filtry > Punkty sprzedaży), to w poniższym oknie uwzględnione zostaną tylko wybrane apteki. Wszystkie pozycje na liście będą domyślnie zaznaczone, jednak to użytkownik decyduje, które apteki mają zostać uwzględnione podczas tworzenia przeceny. Każdą aptekę na liście można rozwinąć do poziomu listy towarów za pomocą przycisku . Punkty sprzedaży lub towary, które mają zostać pominięte podczas definiowania strategii wystarczy odznaczyć. Przy każdej aptece na liście widoczna jest liczba wybranych towarów, znajdujących się w danej aptece, np.:


Rys. 6. Punkty sprzedaży, które wezmą udział w strategii (przykład tworzenia przeceny centralnej)


5. W kolejnym kroku należy wybrać przycisk Utwórz dla wybranych towarów w wybranych punktach sprzedaży:


Rys. 7. Utworzenie strategii cenowej (przykład), poziom PREMIUM


6. Następnie wyświetlone zostanie okno konfiguracji parametrów strategii cenowych oraz lista towarów wskazanych przez użytkownika z poziomu KPI Premium Top 1000 najniższa sprzedaż (rys. poniżej).

UWAGA! Jeżeli akcja biznesowa jest tworzona dla jednej apteki, to zamiast poniższego okna, od razu wyświetlony zostanie od razu kreator strategii cenowej.

Rys. 8. Definiowanie parametrów przecen centralnych


7. W górnej części okna należy wybrać jedną spośród dwóch opcji dotyczących sposobu przygotowania strategii (po skierowaniu kursora na ikonę wyświetlony zostanie dodatkowy opis). Należy zaznaczyć pole wyboru przy wybranej pozycji:


Rys. 9. Dodatkowy opis działania wybranej opcji


8. Następnie należy określić efekt działania strategii cenowych. Zdefiniowany efekt będzie determinował sposób kształtowania ceny sprzedaży wybranych produktów. Czynność można wykonać:


W wyświetlonym kolejno oknie należy wskazać z listy rodzaj efektu oraz skonfigurować dodatkowe parametry, które będą miały wpływ na kształtowanie ceny sprzedaży wybranych produktów. Zestaw dostępnych tu opcji jest taki sam jak podczas tworzenia strategii z poziomu modułu Strategie cenowe (efekty strategii cenowej). Po skonfigurowaniu opcji zgodnie z potrzebami, należy zapisać zmiany za pomocą przycisku Zapisz.


Rys. 10. Określenie efektu strategii cenowych dla wybranych towarów


9. Użytkownik może również (opcjonalnie) określić dodatkowe założenia, które będą wymagane do zastosowania strategii cenowej:


Rys. 11. Dodatkowe założenia



Założenia określają, co musi zostać spełnione, aby zrealizowany został efekt strategii cenowej. Wystarczy wskazać wybrane założenie z listy i określić jego parametry/ Dostępne opcje:


Rys. 12. Lista dodatkowych założeń


Do jednego produktu można przypisać kilka założeń. Aby edytować lub usunąć przypisane założenia, należy zaznaczyć odpowiednie towary i wybrać pożądaną opcję w górnej części okna:


Rys. 13. Możliwość edycji wprowadzonych zmian w oknie (dla zaznaczonych towarów)


10. Po określeniu efektów oraz ewentualnym dodaniu założeń dla wszystkich towarów na liście, należy kliknąć przycisk Utwórz w celu wygenerowania strategii.


UWAGA! W przypadku, gdy użytkownik nie określi dla wszystkich towarów efektu strategii, to po wybraniu Utwórz wyświetlony zostanie odpowiedni komunikat (rys. poniżej). Wówczas można wrócić do okna konfiguracji parametrów strategii w celu uzupełnienia danych (przycisk Nie) lub dodać je później z poziomu edycji w module Strategie cenowe (przycisk Tak).


Rys. 11. Nie określono wartości przeceny dla wszystkich pozycji


11. Utworzone akcje zostaną automatycznie wygenerowane i wyświetlone na liście strategii cenowych (ze statusem   Przyszłe i Oczekuje na wysłanie). Pozycje nie zostaną wysłane do aptek, dopóki użytkownik ich sam nie opublikuje.


Na wyświetlonej liście widoczne będą wyłącznie pozycje utworzone z poziomu modułu KPI Premium przez zalogowanego użytkownika. 


Rys. 12. Utworzone strategie z poziomu raportu KPI Premium


UWAGA! Domyślnym okresem obowiązywania strategii cenowej utworzonej z poziomu modułu KPI Premium są dwa tygodnie, począwszy od początku najbliższego tygodnia. Jeżeli użytkownik chce zmienić okres obowiązywania danej strategii, może to wykonać z poziomu jej edycji (szczegóły poniżej).


12. Każdą utworzoną strategię można przejrzeć i edytować przed publikacją. W tym celu należy kliknąć w menu podręczne przy danej strategii i wybrać opcję Zmień konfigurację strategii cenowej:


Rys. 13. Edycja strategii w celu zmiany okresu publikacji


Kreator składa się z pięciu zakładek, w których uzupełnione są parametry strategii wedle ustawień użytkownika (opcje można edytować). Przykładowo: aby zmienić daty publikacji, należy przejść do zakładki 4. Publikacje, zaznaczyć wybrane apteki i kliknąć w przycisk Zmień daty publikacji (rys. poniżej).


Rys. 14. Edycja strategii, zmiana dat publikacji


13. Wybranie przycisku Zapisz skutkuje wysłaniem strategii do wskazanych aptek (akcja obowiązywać będzie we wskazanym przez użytkownika terminie).


Rys. 15. Zapisanie i publikacja strategii cenowej


Publikacja jest również możliwa bezpośrednio z poziomu głównego okna modułu Strategie cenowe, z menu podręcznego > przycisk Opublikuj w punktach sprzedaży:


Rys. 15. Publikacja strategii


14. Po publikacji warto odświeżyć stronę (klawisza F5 lub przycisku – przycisk znajduje się w lewym dolnym rogu okna) i sprawdzić status publikacji (kolumna Status). Pierwsza ikona informuje czy dana strategia jest aktywna (czyli obecnie obowiązująca), a druga ikona informuje o etapie wysyłki danej publikacji do aptek. Opis statusu jest widoczny po skierowaniu na niego kursora, np.:


Rys. 16. Status wysyłki publikacji do aptek


Jeżeli z jakiegoś powodu konieczne jest ponowne wysłanie strategii do punktów sprzedaży, to czynność można wykonać z poziomu szczegółów danej strategii. Przykład na rysunku poniżej:


Rys. 17. Możliwość ponownego wysłania publikacji do apteki


Dodatkowe informacje: