5.4. Dodanie terapii komplementarnej (przykład)

Parent Previous Next

Sprzedaż wiązana komplementarna jest to sprzedaż uzupełniająca, niezawierająca dodatkowego rabatu, polegająca na proponowaniu pacjentowi dodatkowego produktu, stanowiącego np. uzupełnienie terapii (przykładowo: antybiotyk + lek osłonowy). Sprzedaż wyzwalana jest po wskazaniu do sprzedaży dowolnego towaru warunkowego – wówczas farmaceucie wyświetlone zostanie okno z informacją o możliwości zaproponowania pacjentowi dodatkowych produktów. Jeżeli podczas konfigurowania sprzedaży włączona została możliwość sprzedaży wielokrotnej (rys. 6), to farmaceuta będzie mógł wybrać dowolną ilość produktów z listy towarów sugerowanych.


Poniżej opisany został przykład dodania sprzedaży wiązanej (terapii komplementarnej) o następujących założeniach:


Kierując się ogólnym opisem dodawania sprzedaży wiązanej (Jak łatwo dodać nową sprzedaż wiązaną?), można opisać kolejne kroki tworzenia przykładowej sprzedaży:


Jak łatwo dodać nową sprzedaż wiązaną (terapię komplementarną)?



1. Wybieramy opcję polityka cenowa > zarządzaj sprzedażą wiązaną > nowa.

2. Pojawi się okno kreatora sprzedaży wiązanej. W zakładce 0. Opis można przeczytać na temat kolejnych etapów tworzenia sprzedaży wiązanej oraz zaznaczyć pole "nie pokazuj następnym razem", aby krok ten nie był widoczny podczas kolejnego otwarcia kreatora.

3. W zakładce 1. Parametry należy wprowadzić nazwę sprzedaży, zgodnie z opisywanym przykładem będzie to: Antybiotyk + lek osłonowy.


Rys. 1. Terapia komplementarna - krok 1


Jako opiekun automatycznie ustawiany jest aktualnie zalogowany użytkownik (pole można edytować). W polu Priorytet można określić z jakim priorytetem sprzedaż wiązana będzie realizowana w aptekach (1 – priorytet najwyższy, 99 – priorytet najniższy). Dodatkowo można określić cel biznesowy akcji biznesowej, wybierając jedną opcję z listy.


4. W zakładce 2. Warunki należy dodać towary, do których ma być proponowane uzupełnienie - antybiotyki. Towary można dodać ręcznie, wczytać z pliku bądź dodać z grupy.


Rys. 2. Terapia komplementarna - krok 2


5. Następnie należy przejść do zakładki 3. Sugestie, gdzie można określić towary proponowane - leki osłonowe. Towary można dodać ręcznie, wczytać z pliku bądź dodać z grupy. Po wybraniu jednego z przycisków (np. Dodaj towar) wyświetlone zostanie okno, w którym można określić rodzaj promocji oraz krotność. Jednak terapia komplementarna z założenia nie zawiera dodatkowego rabatu na sugerowane produkty, dlatego po wyświetleniu okna należy kliknąć przycisk Wybierz, a następnie wskazać towary sugerowane.


Rys. 3. Zamknięcie okna bez wskazywania rodzaju promocji


Przykładowa lista towarów sugerowanych:


Rys. 4. Lista towarów sugerowanych


Z poziomu rozwijanej listy, dostępnej w prawym górnym rogu kreatora, można określić kolejność sugerowania towarów, np. produkty z najwyższą marżą (Kolejność sugerowania towarów):


Rys. 5. Terapia komplementarna - możliwość określenia kolejności sugerowania


Z poziomu zakładki możliwe jest włączenie zastosowania Sprzedaży wielokrotnej. Sprzedaż wielokrotna polega na umożliwieniu sprzedaży wielu towarów z listy sugerowanej – opcja jest dostępna tylko dla sprzedaży komplementarnej (uzupełniającej), bez określenia promocji na towar sugerowany.


Rys. 6. Możliwość włączenia sprzedaży wielokrotnej


W przypadku sprzedaży wielokrotnej, po wskazaniu do sprzedaży towaru z listy towarów warunkowych (z poziomu systemu KS-AOW), wyświetlone zostanie okno z listą towarów sugerowanych (rys. poniżej). Farmaceuta będzie mógł wybrać dowolną liczbę pozycji z listy (wystarczy zaznaczyć pole wyboru przy wybranych produktach i wybrać klawisz [F9]):


Rys. 7. Przykład sprzedaży wielokrotnej z poziomu systemu KS-AOW


Jeżeli użytkownik zaznaczy pole Sprzedaż wielokrotna, a następnie będzie chciał np. określić promocje dla towarów sugerowanych lub zmienić warunki zastosowania sprzedaży na kolidujące z zastosowaniem sprzedaży wielokrotnej, to wyświetlony zostanie odpowiedni komunikat, informujący, że dana czynność zablokuje zastosowanie sprzedaży wielokrotnej. Do użytkownika należy decyzja o kontynuacji działania.  


Rys. 8. Przykładowy komunikat (dodanie sugestii niezgodnych ze sprzedażą wielokrotną)


Jeżeli użytkownik wskaże w kreatorze warunki niezgodne ze sprzedażą wielokrotną, to pole Sprzedaż wielokrotna zostanie zablokowane do zaznaczenia. Jeżeli użytkownik zdefiniuje sugestie niezgodne ze sprzedażą wielokrotną, to podczas próby zaznaczenia pola Sprzedaż wielokrotna wyświetlony zostanie komunikat, informujący o użyciu sugestii niezgodnych ze sprzedażą wiązaną. System zaznaczy towary, dla których wskazano rabat/cenę – aby sprzedaż wielokrotna zadziałała, należy usunąć wskazane towary z listy lub usunąć zdefiniowany dla nich rabat/cenę.


6.  W zakładce 4. Publikacje należy zdecydować do jakich aptek sprzedaż wiązana ma zostać rozesłana. W tym celu należy wybrać opcję Dodaj punkty sprzedaży (Publikacje). Na liście należy zaznaczyć wybrane apteki, określić dla nich daty publikacji (daty obowiązywania można edytować przed publikacją) i zapisać zmiany:


Rys. 9. Wskazanie aptek, w których sprzedaż komplementarna zostanie opublikowana


Jeżeli po zapisaniu aptek użytkownik będzie chciał zmienić daty publikacji, to jest taka możliwość dzięki opcji Zmień daty publikacji (wcześniej należy zaznaczyć odpowiednie apteki):


Rys. 10. Możliwość zmiany okresu obowiązywania sprzedaży komplementarnej w wybranych aptekach


7. W zakładce 5. Podsumowanie można zobaczyć podsumowanie sprzedaży wiązanej. Aby wysłać publikację do wybranych aptek, należy wybrać przycisk Zapisz i wyślij. Jeżeli użytkownik wybierze opcję Zapisz, to sprzedaż wiązana zostanie zapisana na liście ze statusem Nieopublikowane (aby wyświetlić pozycje nieopublikowane, należy skorzystać z filtrów – należy wybrać przycisk Pokaż filtry, a następnie kliknąć w ikonę ).

8. Po wysłaniu publikacji należy odświeżyć stronę (klawisz [F5] lub przycisk ), status w punkcie sprzedaży powinien zmienić się na poprawny - , co oznacza, że sprzedaż wiązana została odebrana prawidłowo w wybranych aptekach. Wówczas proces tworzenia sprzedaży wiązanej można uznać za zakończony prawidłowo. Więcej informacji o wysyłaniu i statusach w: Wysyłanie strategii do aptek.

9. Z poziomu centrali można sprawdzić szczegóły realizacji danej sprzedaży wiązanej w poszczególnych aptekach. Informacje te zawarte są w kolumnie Zastosowanie (szczegóły).


Opis sposobu działania w aptece terapii komplementarnej przesłanej z KS-OmniPharm znajduje się w Terapia komplementarna w aptece.