Raport Kokpit menadżerski przedstawia wartości statystyczne i trendy, które obrazują ogólną kondycję całej sieci aptek w porównaniu do danych historycznych. Raport można wyświetlić po wejściu do modułu Analityka > Kokpit menedżerski.

Rys. 1. Raport kokpit menedżerski



Aby wyświetlić wykresy prezentujące Sprzedaż brutto/Top 10 aptek/towarów wg obrotu (rys. 2), należy przewinąć stronę w dół (za pomocą bocznego paska, rys. 1).



Rys. 2. Raport kokpit menedżerski


Domyślnie raport przedstawia dane z bieżącego miesiąca w porównaniu do analogicznego okresu w miesiącu poprzedzającym w skali całej sieci aptek. Wyniki raportu można zawęzić, np. do wybranych aptek, konkretnych towarów czy wybranej formy sprzedaży. Szczegóły dotyczące zmiany ustawień filtrów znajdują się w dalszej części rozdziału.

Analizowane dane: 

  • Cena opakowania leku -  średnia cena brutto opakowania leku w okresie bazowym i odniesienie do okresu porównawczego.
  • Marża apteczna   - średnia marża procentowa na aptekę – marża procentowa liczona wg wzoru: (wartość sprzedaży netto - wartość zakupu netto)/wartość sprzedaży netto w okresie bazowym i odniesienie do okresu porównawczego.
  • Obrót w aptece – średnia wartość sprzedaży brutto na aptekę w okresie bazowym oraz odniesienie do okresu porównawczego.
  • Liczba pacjentów – średnia ilość pacjentów w aptece w okresie bazowym (wyliczona jako średnia ilość paragonów wystawionych w aptece w okresie) oraz odniesienie do okresu porównawczego.
  • Sprzedaż na pacjenta - średnia wartość sprzedaży brutto na jednego pacjenta (na jeden paragon) w okresie bazowym oraz odniesienie do okresu porównawczego.
  • Poziom refundacji – procentowy udział refundacji w wartości sprzedaży brutto liczona wg wzoru: Wartość refundacji / Wartość sprzedaży brutto) w okresie bazowym oraz odniesienie do okresu porównawczego.
  • Rodzaj sprzedaży – udział w wartości sprzedaży brutto w podziale na typy sprzedaży (sprzedaż na receptę, sprzedaż OTC i sprzedaż środków pomocniczych) w okresie bazowym oraz w okresie porównawczym.
  • Sprzedaż brutto (obrót) w czasie - ostatnie 3 lata - wartość sprzedaży brutto w podziale na miesiące na przestrzeni ostatnich 3 lat.
  • Top 10 aptek wg obrotu – okres bazowy  - 10 najlepszych aptek pod względem wartości sprzedaży brutto posortowanych malejąco.
  • Top 10 towarów wg obrotu – okres bazowy – 10 najlepszych towarów pod względem wartości sprzedaży brutto posortowanych malejąco.


Analizując raport warto skorzystać z dodatkowych opisów, pojawiających się po skierowaniu kursora na poszczególne wskaźniki:




Rys. 2. Dodatkowe opisy


Filtrowanie



Ustawienia filtrowania są dostępne pod przyciskiem Pokaż filtry:


Rys. 3. Opcje filtrowania


Dostępne opcje:

  • Okres bazowy – domyślnie jest to bieżący miesiąc (zakres dat można edytować, wybierając dowolną opcję z listy lub wpisując pożądany zakres dat w pola od i do). 
  • Okres porównawczy –  domyślnie jest to analogiczny okres w miesiącu poprzedzającym (zakres dat można edytować, wybierając dowolną opcję z listy lub wpisując pożądany zakres dat w pola od i do). 
  • Punkty sprzedaży – możliwość odfiltrowania wyników tylko z wybranych aptek. Opcje do wyboru:
    • Wszystkie – wszystkie apteki należące do sieci.
    • Z grupy – wybrana grupa aptek (grupy aptek można definiować w module Zarządzanie aptekami > Manager sieci aptek, Grupowanie aptek).
    • Wybrane – wskazanie wybranych aptek z listy. 
  • Towary – możliwość zawężenia wyników raportu do wybranych towarów. Opcje do wyboru:
    • Wszystkie – wszystkie towary.
    • Z grupy asortymentowej – wybrana grupa towarów (grupy towarów można definiować w module Zarządzanie kartotekami >Grupy towarowe). 
    • Z CKT/Z BLOZ – wybranie towarów z listy CKT/BLOZ (w zależności od trybu pracy kartoteki).
    • Wg Grupex – możliwość wyszukania odpowiednich towarów za rozbudowanych filtrów (Kategoryzacja GRUPEX), np. według konkretnych cech towarów czy producenta.
    • Z pliku – wskazanie towarów z pliku CSV. Plik należy wcześniej odpowiednio przygotować. Wymagania: format CSV, plik powinien zawierać kolumny CKT i/lub BLOZ i/lub EAN oraz nagłówki identyfikujące kolumny. 
    • Filtr zaawansowany – filtr pozwala na tworzenie spersonalizowanej listy produktów, która zostanie uwzględniona w raporcie analitycznym, np. możliwość utworzenia listy towarów składającej się z kilku grup asortymentowych lub utworzenie listy towarów na podstawie całej kartoteki towarowej z wykluczeniem wybranych produktów, np. od konkretnego producenta. Sposób korzystania z filtra został opisany na przykładzie raportów KPI (Filtr zaawansowany). 
  • Forma sprzedaży – za pomocą filtra można analizować sprzedaż pochodzącą z apteki internetowej (filtr jest dostępny dla użytkowników korzystających z Analityki rozszerzonej i dotyczy wyłącznie danych sprzedażowych). Dostępne opcje:
    • Łączna – w raporcie uwzględniona zostanie sprzedaż stacjonarna oraz internetowa.
    • Stacjonarna – w raporcie uwzględniona zostanie wyłącznie sprzedaż stacjonarna (czyli tradycyjna sprzedaż bezpośrednio w aptece).
    • Internetowa – w raporcie uwzględniona zostanie wyłącznie sprzedaż internetowa (zawiera rezerwacje wykonane za pośrednictwem KtoMaLek).