Raport analiza marży pozwala na weryfikację bieżącej marży w skali całej sieci aptek w odniesieniu do danych historycznych wraz ze wskazaniem top 10 producentów, top 10 aptek oraz top 10 towarów CKT wg marży. Domyślnie raport przedstawia dane z bieżącego miesiąca w porównaniu do analogicznego okresu w miesiącu poprzedzającym w skali całej sieci aptek. Wyniki raportu można zawęzić, np. do wybranych aptek, konkretnych towarów czy wybranej formy sprzedaży (np. w celu weryfikacji wyników sprzedaży internetowej. Szczegóły dotyczące ustawień filtrów znajdują się w dalszej części rozdziału

Raport wyświetlany jest po wejściu do modułu Analityka > Analiza marży:


Rys. 1. Raport analiza marży


Aby wyświetlić wykresy prezentujące Top 10 producentów/aptek/towarów wg marży (rys. 2), należy przewinąć stronę w dół (za pomocą bocznego paska, rys. 1). 


Rys. 2. Raport analiza marży, wykresy widoczne w dolnej części raportu


Analiza marży zawiera: 

  • wartość marży za okres bazowy oraz porównanie do okresu porównawczego, marża jest liczona wg wzoru: wartość sprzedaży netto – wartość zakupu netto.
  • wartość sprzedaży netto za okres bazowy oraz porównanie do okresu porównawczego.
  • wartość sprzedaży brutto za okres bazowy oraz porównanie do okresu porównawczego.
  • średnia marża procentowa za okres bazowy oraz porównanie do okresu porównawczego – marża procentowa liczona jest według wzoru: (wartość sprzedaży netto - wartość zakupu netto)/wartość sprzedaży netto.
  • marża wg typu sprzedaży – ostatnie 3 miesiące - podział marży w trzech ostatnich miesiącach w podziale na typy sprzedaży: sprzedaż na receptę, sprzedaż OTC, sprzedaż środków pomocniczych.
  • marża w czasie – ostatnie 3 lata - wartość marży w podziale na miesiące na przestrzeni ostatnich 3 lat.
  • marża według typu - okres bazowy – rozkład wartości marży wygenerowanej w okresie bazowym w podziale na typy sprzedaży: sprzedaż na receptę, sprzedaż OTC, sprzedaż środków pomocniczych.
  • top 10 producentów CKT wg marży - okres bazowy – towary tych producentów wygenerowały największą marżę.
  • top 10 aptek wg marży - okres bazowy – 10 aptek, które wygenerowały największą marżę. 
  • top 10 towarów wg marży – okres bazowy – 10 towarów, które wygenerowały największą marżę w okresie bazowym posortowanych malejąco.


Po skierowaniu kursora na wykres wyświetlone zostaną dodatkowe informacje dotyczące danego pola, np.:

Rys. 2. Dodatkowe informacje wyświetlane na wykresie



Filtrowanie



Ustawienia filtrowania są dostępne pod przyciskiem Pokaż filtry:


Rys. 3. Opcje filtrowania


Dostępne opcje:

  • Okres bazowy – domyślnie jest to bieżący miesiąc (zakres dat można edytować, wybierając dowolną opcję z listy lub wpisując pożądany zakres dat w pola od i do). 
  • Okres porównawczy –  domyślnie jest to analogiczny okres w miesiącu poprzedzającym (zakres dat można edytować, wybierając dowolną opcję z listy lub wpisując pożądany zakres dat w pola od i do). 
  • Punkty sprzedaży – możliwość odfiltrowania wyników tylko z wybranych aptek. Opcje do wyboru:
    • Wszystkie – wszystkie apteki należące do sieci.
    • Z grupy – wybrana grupa aptek (grupy aptek można definiować w module Zarządzanie aptekami > Manager sieci aptek, Grupowanie aptek).
    • Wybrane – wskazanie wybranych aptek z listy. 

Towary – możliwość zawężenia wyników raportu do wybranych towarów. Opcje do wyboru:

    • Wszystkie – wszystkie towary.
    • Z grupy asortymentowej – wybrana grupa towarów (grupy towarów można definiować w module Zarządzanie kartotekami >Grupy towarowe). 
    • Z CKT/Z BLOZ – wybranie towarów z listy CKT/BLOZ (w zależności od trybu pracy kartoteki).
    • Wg Grupex – możliwość wyszukania odpowiednich towarów za rozbudowanych filtrów (Kategoryzacja GRUPEX), np. według konkretnych cech towarów czy producenta.
    • Z pliku – wskazanie towarów z pliku CSV. Plik należy wcześniej odpowiednio przygotować. Wymagania: format CSV, plik powinien zawierać kolumny CKT i/lub BLOZ i/lub EAN oraz nagłówki identyfikujące kolumny. 
    • Filtr zaawansowany – filtr pozwala na tworzenie spersonalizowanej listy produktów, która zostanie uwzględniona w raporcie analitycznym, np. możliwość utworzenia listy towarów składającej się z kilku grup asortymentowych lub utworzenie listy towarów na podstawie całej kartoteki towarowej z wykluczeniem wybranych produktów, np. od konkretnego producenta. Sposób korzystania z filtra został opisany na przykładzie raportów KPI (Filtr zaawansowany). 
  • Forma sprzedaży – za pomocą filtra można analizować sprzedaż pochodzącą z apteki internetowej (filtr jest dostępny dla użytkowników korzystających z Analityki rozszerzonej i dotyczy wyłącznie danych sprzedażowych). Dostępne opcje:
    • Łączna – w raporcie uwzględniona zostanie sprzedaż stacjonarna oraz internetowa.
    • Stacjonarna – w raporcie uwzględniona zostanie wyłącznie sprzedaż stacjonarna (czyli tradycyjna sprzedaż bezpośrednio w aptece).
    • Internetowa – w raporcie uwzględniona zostanie wyłącznie sprzedaż internetowa (zawiera rezerwacje wykonane za pośrednictwem KtoMaLek).